Bank bepaalt eigen tarieven

HYPOTHEKEN – In deze casus gaat het om een bank die een korting verleent op de hypotheekrente naarmate de actuele waarde van het pand hoger is dan de restant lening. De consument heeft bij de bank een hypotheek. Aan de hypotheek is een kapitaalverzekering verpand. De bank is niet bereid de inmiddels opgebouwde waarde in de verpande kapitaalverzekering mee te nemen bij het bepalen van de schuld-marktwaardebepaling. De consument meent dat het risico van de bank door de opgebouwde waarde van de levensverzekering beperkter is geworden.

De geschillencommissie komt (samengevat) in drie stappen tot het oordeel dat de bank niet verplicht is deze opgebouwde waarde in de verpande levensverzekering te betrekken in het bepalen van de schuld-marktwaardeverhouding.

1. Uitgangspunt is dat het aan de Bank is te bepalen op welke voorwaarden zij financieringen verstrekt. Van deze voorwaarden maken het risico- en prijsbeleid deel uit. Deze contractsvrijheid wordt ingeperkt voor zover deze in strijd komt met dwingend recht, partijafspraken of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.

2. Dat partijen op enig moment overeengekomen zijn dat de opbouw in de verzekeringspolis meetelt voor de invulling van het begrip ‘totale actuele hypotheekschuld’ is niet gesteld of gebleken.

3. Ruimte voor toewijzing van de vordering bestaat dus alleen in het geval dat het beleid van de bank, gelet op de specifieke omstandigheden van het geval, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is (artikel 6:248 lid 2 BW).

De commissie acht het gevoerde prijs- en risicobeleid in de omstandigheden van het geval niet onaanvaardbaar. Daartoe merkt de commissie op dat voor een onaanvaardbaarheidsoordeel onvoldoende is dat een ander beleid van de bank ook en wellicht beter verdedigbaar is – Uitspraak 2017 – 107

Reactie toevoegen

 
Editie
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...