Bescheiden

voorwoord

Dit nooit meer, was het credo nadat de omvang en de oorzaken van de kredietcrisis duidelijk waren geworden. Even ter herinnering: om financiële instellingen overeind te houden, injecteerde de overheid veel geld in ING (10 miljard euro), Aegon (3 miljard), SNS (750 miljoen) en kwamen ABN Amro en ASR noodgedwongen volledig in staatshanden. Tevens ging er bijna 12 miljard euro naar Griekenland. Bedragen om van te duizelen en de burger betaalt altijd het gelag. Bij een dergelijke impact past de financiële sector maar één ding, bescheidenheid. En vervolgens in alle bescheidenheid je stinkende best doen om weer dienstbaar te worden aan de samenleving.

We zijn bijna tien jaar verder en de wereld lijkt weinig te hebben geleerd. Natuurlijk is de wet- en regelgeving aangescherpt, predikt iedereen ‘de klant centraal’ en zijn er hier en daar gelukkig ook lichtpunten aan te wijzen, maar grosso modo is er niet echt iets veranderd. De huizenmark bubbelt weer als vanouds, de beurzen gaan crescendo en financiële instellingen presenteren vol trots hun megawinsten. Zo rijk mogelijk worden, lijkt opnieuw het devies. Eén van de lichtpuntjes na de crisis is ASR. Deze verzekeraar wilde het echt anders gaan doen. Onder meer met de duurzame verbouwing van het eigen pand, door zich maatschappelijk betrokken te tonen, na te denken hoe een impuls kan worden gegeven aan een circulaire economie, het klantbelang steeds vaker echt voorop te stellen en in campagnes te laten weten niet te beleggen in tabaksindustrie, kinderarbeid of wapenhandel. Het lijkt wel of de Triodosbank onder de verzekeraars is opgestaan. En dan ineens maakt ASR bekend dat de salarissen van de Raad van Bestuur met ruim 2 ton per jaar worden verhoogd. Misschien peanuts in het bankwezen, maar voor ‘gewone’ mensen blijven dit astronomische bedragen. Nog voor de kritiek losbarstte, was er al de vergoelijking van ASR. Ten eerste is dit een besluit van de Raad van Commissarissen, waar het bestuur niets mee te maken heeft. Ten tweede waren de salarissen in vergelijking met Nederlandse AMX/AEX-bedrijven en verzekeraars echt ongelooflijk laag en blijven ze zelfs na deze verhoging laag. Tenslotte heeft de top de verplichting om jaarlijks ASR-aandelen te kopen.

De verontwaardiging is groot. Terecht. Juist omdat ASR een lichtpunt is en zeer capabele bestuurders heeft. Het is moeilijk te verkroppen dat dit bedrijf met het zwakke argument komt, dat salarisverhogingen noodzakelijk zijn om concurrerend te kunnen blijven. Hoe capabel moet straks de opvolger van Baeten zijn om de neus op te halen voor een jaarsalaris van ‘slechts’ 529.000 euro? Dat soort opvolgers zou je anno 2018 niet eens meer willen zoeken.

Vaak zie je dat een beursgang het oude denken weer aanwakkert. Bedrijven komen in de ratrace terecht om op korte termijn aandeelhouders zo rijk mogelijk te maken. Laten we hopen dat dit bij ASR niet doorslaat. Ook is het raar dat een bedrijf zich erop voor laat staan, dat de bestuurders hun salarisverhoging in eigen aandelen steken. In feite maak je de ratrace alleen maar erger. Als er per se een salarisverhoging moet komen, kan dat geld toch ook volledig geïnvesteerd worden in een maatschappelijk relevant doel? Ongetwijfeld zijn er tal van argumenten in bestuurskamers te verzinnen waarom leiders nog meer moeten verdienen. Pijnlijk is en blijft dat er tien jaar na de crisis zo slecht geluisterd wordt naar de signalen uit de samenleving. Juist niet meegaan in deze bizarre trend zou goed hebben gepast bij een verzekeraar van de menselijke maat.

Reactie toevoegen

 
Editie
Arcadis naar Het nederlandse Pensioenfonds

Arcadis naar Het nederlandse Pensioenfonds

Stichting Pensioenfonds Arcadis Nederland verplaatst haar pensioenregeling naar Het nederlandse pensioenfonds. De collectieve waardeoverdracht van de pensioenregeling...

Asr lanceert Veilig vliegen app voor drones

Asr lanceert Veilig vliegen app voor drones

ASR introduceert de Vlieg Veilig app, een app die onder meer aangeeft waar wel en niet mag worden gevlogen met een drone. De app is nu nog alleen beschikbaar voor...

Vivat en ASR mogen kijken in boeken Generali

Vivat en ASR mogen kijken in boeken Generali

Vivat, ASR en Reinsuranve Group of America (RGA) zijn in de race voor Generali Nederland. Dat meldt De Telegraaf op basis van een bericht van Milano Finanza. "Vivat,...

Inboedelverzekeraar moet alleen reservesleutel vergoeden

Inboedelverzekeraar moet alleen reservesleutel vergoeden

Een inboedelverzekeraar moet wel de gestolen reserve autosleutel vergoeden, maar hoeft niet op te draaien voor de vervanging van het transpondersysteem in de auto...

ASR levert bewijs in nieuwe campagne

ASR levert bewijs in nieuwe campagne

De opmerkelijke cammpagne van ASR met rapper Sticks krijgt een vervolg. Na 'het andere verhaal' volgt nu 'het andere bewijs'. Naast Sticks doen ook Katja Schuurman,...

Asr koopt eigen aandelen in

Asr koopt eigen aandelen in

ASR heeft drie miljoen eigen aandelen ingekocht. Deze inkoop wordt gefinancierd uit eigen middelen en heeft een beperkte impact op de solvabiliteitsratio. ASR is...

ASR Vermogensbeheer lanceert hypotheekfonds

ASR Vermogensbeheer lanceert hypotheekfonds

ASR Vermogensbeheer lanceert het ASR Hypotheekfonds, een fonds dat participanten de mogelijkheid biedt om te beleggen in Nederlandse woninghypotheken.  Het...

Verbetering combined ratio en hogere winst ASR

Verbetering combined ratio en hogere winst ASR

In het eerste kwartaal van 2017 zag ASR het operationele resultaat met 38,4 procent toenemen tot 191 miljoen euro. De verbetering is vooral te danken aan een gunstige...

Aandeelhouders aangesproken op woekerpolisaffaire

Aandeelhouders aangesproken op woekerpolisaffaire

Om aandacht te vragen voor het lot van woekerpolisgedupeerden, bezoekt de Consumentenbond de aandeelhoudersvergaderingen van verzekeraars ASR en Nationale-Nederlanden....

Asr Rij Veilig app nu beschikbaar voor alle weggebruikers

Asr Rij Veilig app nu beschikbaar voor alle weggebruikers

De Rij Veilig app van a.s.r. is vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt en is nu behalve door automobilisten ook te gebruiken door alle andere weggebruikers....