Consument heeft recht op tussentijdse informatie

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN - In deze uitspraak formuleert de geschillencommissie de algemene norm, dat een financieel adviseur de consument tijdens de financieringsaanvraag adequaat moet informeren over de ontwikkelingen rondom de aanvraag.

De geschillencommissie: ‘Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend tussenpersoon mag onder meer worden verwacht, dat hij de consument met enige regelmaat op de hoogte brengt van de stand van zaken van de financieringsaanvraag, hem een reëel tijdspad van die aanvraag voorhoudt en de aan hem gerichte (informatie-)verzoeken van de geldverstrekker binnen korte tijd voorlegt’. In deze uitspraak constateert de geschillencommissie dat de adviseur aan deze norm heeft voldaan. De klacht wordt daarom afgewezen. - Uitspraak 2017 - 769

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

NVHP: "Duurzamer maken woning prima, mits op duurzame wijze geadviseerd"

NVHP: "Duurzamer maken woning prima, mits op duurzame wijze geadviseerd"

Werkgevers gaan vaker werknemers leningen verstrekken om de verduurzaming van hun woningen te financieren. De NVHP ondersteunt deze doelstelling maar pleit voor...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(Leren van Kifid-uitspraken, VVP 3-2022) VERHUUR ZONDER TOESTEMMING BANK RISICOVOL HYPOTHEKEN – Veel geldverstrekkers verbieden de verhuur van de woning...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Ilja Nanninga secretaris NVHP

Ilja Nanninga secretaris NVHP

Ilja Nanninga en Mark de Bruijn zijn benoemd tot lid van het Bestuur van de NVHP. Nanninga volgt daarmee Maaike Verhoef op als secretaris van het bestuur. Nanninga...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

(Uit Ken je vak! VVP 02-2022) Wat is ‘klagen binnen bekwame tijd’? HYPOTHEKEN – Artikel 6.89 BW schrijft voor dat wanneer je als consument...