Markt cyberinsurance wordt volwassen

VVP Event Bijz Risico's 2018 Turien resized

De verzekering van het cyberrisico wordt steeds professioneler. Dat bleek tijdens de kennissessie van Turien & Co tijdens het VVP Event bijzondere risico’s. Turien belichtte tevens de ins en outs van de verzekering van kostbare bezittingen, zoals exclusieve auto’s, waarvan de verzekerde waarde soms in de miljoenen loopt.

Turien & Co toonde een filmpje uit Top Gear, toen Jeremy Clarkson daar nog één van de gangmakers was. Clarkson probeert van achter het stuur zijn Bugatti Veyron verzekerd te krijgen. Nadat hij heel veel moeite heeft gedaan uit te leggen om welke auto het gaat, krijgt hij na 25 minuten te horen dat ‘Happy Quote’ deze bolide toch echt niet verzekert. Het is natuurlijk fantastisch als je kostbare bezittingen hebt, maar het verzekeren ervan, zo was de boodschap van Turien & Co, is specialistenwerk. Turien biedt dit specialisme aan onder de vlag Premium verzekeringen.

Jan Hamburger (Manager Markt & Product) en Mark Lensen (Senior Acceptant) gaven de adviseurs die hun sessie bijwoonden een aantal praktijktips. Als mensen op reis gaan met hun dure sieraden bijvoorbeeld, en hun hotel heeft een aparte kluis (dus niet het kluisje op de kamer), verwacht de verzekeraar dat de sieraden daarin worden opgeborgen. Als mensen kunst van enige omvang bezitten, is het advies -van één van de samenwerkingspartners van Turien-om dit apart te taxeren en apart te verzekeren. Zorg bovendien dat de kunstvoorwerpen op gezette tijden, en dat hoeft wat deze deskundige betreft niet iedere drie jaar te zijn, als het maar gebeurt, opnieuw getaxeerd worden.

Bronsdiefstallen zijn aan de orde van de dag. Deze voorwerpen zijn vaak veel meer waard dan mensen denken. Kijk ook goed of de kosten van archeologisch onderzoek gedekt zijn. Als een huis afbrandt en wordt afgebroken,

‘Exclusieve auto’s zijn voor dieven minder aantrekkelijk

mag de overheid archeologisch onderzoek laten doen zolang niet met de herbouw is begonnen. De eigenaar van de grond draait op de voor de kosten van dit onderzoek. Hamburger noemde een voorbeeld uit Alkmaar waar deze kosten opliepen tot 120.000 euro (uiteindelijk heeft de gemeente daarin overigens bijgedragen).

Range Rovers

Hamburger en Lensen gingen uitvoerig in op de verzekering van exclusieve of dure auto’s. Aan de reacties uit de zaal was meteen duidelijk hoezeer dit soort wagens tot de verbeelding blijven spreken. Lensen vertelde dat hij onlangs het wagenpark van een particulier heeft verzekerd. Gezamenlijk vertegenwoordigen de

‘Ransomware wordt steeds gemener’

auto’s, waaronder een Bugatti Chiron, de opvolger van de hierboven genoemde Veyron, een waarde van zes miljoen euro. Goed om in de gaten te houden, is dat dit soort auto’s in waarde stijgt. Turien gaf een mooi voorbeeld: een klant kocht een Porsche 911 GT2 RS, waarvan er maar duizend worden gemaakt. Aanschafprijs een kleine vier ton. Inmiddels bood iemand zeven ton voor de wagen.

Juist het feit dat auto’s exclusief zijn, maakt ze voor dieven minder aantrekkelijk. Gewoon omdat ze snel opvallen. Maar Range Rovers bijvoorbeeld zijn zeer geliefd bij het dievengilde. Hamburger zei dat Turien veel heeft geïnvesteerd in het uitrusten van bij haar verzekerde Range Rovers met peilzenders. Dit geld is inmiddels ruimschoots terugverdiend.

Hacken uit vernielzucht

Preventie is, aldus Turien, samen met correcte waardebepaling, een belangrijke sleutel bij het succesvol verzekeren van kostbare bezittingen. Eigenlijk is dat bij het verzekeren van cyberrisico’s niet anders. Hier geldt zeker dat voorkomen beter is dan genezen. Inmiddels, zo vertelde Björn Jalving (Teamleider Marketing & Productmanagement), komt er ook wel wat meer zicht op de potentiële schade. Die kan ook bij een MKB-onderneming desastreus zijn. Jalving verhaalde over een Zeeuws foto-, film- en ontwerpbureau dat als gevolg van een hack failliet ging. Na de hack werden de bestanden nog wel hersteld (kosten 250.000 euro), maar de oorspronkelijke kwaliteit werd niet meer gehaald. Gevolg: klanten liepen weg en het bureau ging bankroet. En dan was het deze hacker niet eens te doen om losgeld, het was pure vernielzucht.

Snel volwassen

Volgens Jalving is de markt voor cyberverzekeringen snel volwassen aan het worden. Er zijn inmiddels producten waarmee financieel adviseurs hun MKB-relaties prima kunnen bedienen. Tot tien miljoen euro betreft het feitelijk standaardproducten op basis van omzet en verzekerd bedrag. Daarboven wordt het maatwerk. Dan kan het bijvoorbeeld voorkomen dat de verzekeraar vraagt om een wekelijke back-up op een externe locatie. Een cyberpolis biedt niet alleen dekking, maar ook hulpverlening. Jalving noemde dit eigenlijk de belangrijkste component, zeker voor het MKB. Dus de hulpverlening, vaak uitbesteed, moet goed op orde zijn. Let ook op de winst die verzekerd is. Traditioneel is dit de brutowinst, een cyberverzekering gaat uit van de nettowinst (vaste lasten zijn niet gedekt).

Een andere belangrijke tip van Jalving: voorkom dat je als adviseur terecht komt in ICT-technische discussies. “Schakel hier experts voor in.” De impact van de AVG op de cyberpolisvoorwaarden valt volgens Jalving mee. Wel ziet hij bij het maatwerk de eerste partijen een maximum stellen van één of twee miljoen aan de vergoeding van boetes.

Internet of Things

Het cyberrisico manifesteert zich onder andere in gehackte telefoons, ransomware, DDOS-aanvallen, kwijtraken van laptop of USB-stick, waardoor informatie op straat kan komen te liggen. Ransomware wordt volgens Jalving steeds gemener. Werd vroeger de PC gegijzeld, nu worden data en zelfs back-up versleuteld. Ook wordt er vaker geparasiteerd op de rekenkracht van een andere computer, in Bitcoin-verband. En cyberaanvallen verplaatsen zich steeds meer van PC naar smartphone en met het internet verbonden apparaten (Internet of Things). Volgens Turien & Co biedt de ‘cybermarkt’ verzekeraars en adviseurs nog een enorm perspectief. Genoeg zelfs, meent Jalving, om de teruggang bij autoverzekeringen te compenseren als de zelfrijdende auto eenmaal een feit is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....