Regelklimaat moet adviesvriendelijker

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’ in Nijkerk, georganiseerd door SparklingCRM, Adviesbureau Fred de Jong en MCH Consultancy.

Wiertsema reageerde op een aantal uitkomsten van het Trendonderzoek. Uit het onderzoek bleek onder meer, dat veel adviseurs klantgerichter denken te kunnen werken met minder regelgeving. “Klantgerichtheid zit in de adviseur zelf, niet in de regelgeving. Adviseurs waarderen hun klantgerichtheid nu nog met een 8. Veel regels zijn echter open normen. Je kunt deze open normen zelf invullen om de klantgerichtheid van een 8 naar een 9 te tillen. Wel waar is: er zijn veel regels zijn die het klanten moeilijk maken om naar een adviseur te stappen. En dat is heel ernstig. Financieel advies is immers geen luxe, maar een noodzaak.”

Volgens Wiertsema zou de opdracht van de regelgever dan ook moeten luiden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk burgers zich kunnen laten adviseren door een onafhankelijk adviseur. Wiertsema ziet zeven mogelijkheden voor de wetgever. “Maak advieskosten fiscaal aftrekbaar en pas het PE-stelsel aan. Om de drie jaar examen moeten doen, is niet bevorderlijk voor het adviesvak en zeker geen prettig vooruitzicht voor startende adviseurs. Daarnaast dient het portefeuillerecht te worden gerespecteerd en dient de kennis- en ervaringstoets bij execution only te worden aangescherpt. Zo’n toets dient daadwerkelijk iets te betekenen. Nu is het niet meer dan een wassen neus.”

Level playing field

Volgens Wietsema dient er een level playing field te komen. “Met name de nazorg is nu onvergelijkbaar. Onafhankelijk adviseurs dienen hiervoor een rekening bij hun klanten in te dienen en directe aanbieders verdisconteren dit in hun premie. Onvergelijkbaar en niemand kan het controleren. Tenslotte zullen we ook in ons taalgebruik het verschil moeten aanbrengen in advies en verkoop. Medewerkers van verzekeraars en banken die hun eigen producten aan de man brengen zijn verkopers. Laten we het beestje dan ook maar bij de naam gaan noemen.”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...