Succesvol innoveren doe je met elkaar

section1_page10_article53_1.jpg

De recent gehouden fintechbeurs Finovate in Londen maakt het pijnlijk duidelijk: de verzekeringsbranche innoveert nauwelijks. Het gebrek aan nieuwe initiatieven staat in schril contrast met de prioriteitenkalender van Nederlandse verzekeraars waar – aangejaagd door het Verbond – innovatie prominent op plek 1 staat.

Innovatie buiten onze branche gaat in ieder geval leiden tot verdere daling van premiestromen, eenvoudigweg omdat zelfrijdende auto’s en internet of things de schadelast verkleinen. Verdienmodellen die gekoppeld zijn aan de premiehoogte zullen niet houdbaar blijken. Je zou dan ook verwachten dat we met elkaar in de keten volledig inzetten op het klaar maken van onze branche.

De aankondiging van DNB en AFM om start-ups ter wille te zijn zal nauwelijks helpen. Het is immers niet de primaire rol van de toezichthouders om de markt op te schudden en concurrentie te vergroten. Elke nieuwe toetreder die onder een ‘light vergunning’ toetreedt, beconcurreert de bestaande partijen met oneigenlijke middelen. De vergelijking met Uber dringt zich op. Als er al een partij zou zijn die hier een rol in kan spelen, dan is het de ACM. Maar die partij is nagenoeg onzichtbaar.

AFM en DNB kunnen wel bijdragen aan innovaties door snel een helder juridisch kader te creëren als de markt hierom vraagt. Open normen mogen geen open zenuwen worden. De gewenste nazorg bij aanbiedingen op basis van execution only is zo’n onderwerp. Zonder een heldere richtlijn gaan we hierover pas over enkele jaren vanuit de civiele rechter jurisprudentie krijgen en tot die tijd zijn innovaties op dit vlak een Russisch roulette. Binnen Volmacht zou het helpen om de discussie over het beloningsmodel formeel te sluiten. Zekerheid over de structuur van de volmachtbeloning is noodzakelijk om over nieuwe investeringen bij verzekeraars en serviceproviders te kunnen beslissen.

Ik vind het teleurstellend dat marktpartijen innovatie vooral inzetten als concurrentiemiddel tegen elkaar in plaats van met elkaar. Vele verzekeraars zetten in op het directe kanaal. Innovatie is dan vooral gericht op het binnenhalen van nieuwe premie in plaats van op het verbeteren van de klantpropositie. Probleem hier is dat klanten uit zichzelf maar zeer beperkt in beweging komen voor verzekeringen. Internetmarketeers lijken als enige te profiteren van dit soort innovaties. Klanten worden gelokt met onverantwoorde premiekortingen en daarmee leidt het tot een race to the bottom qua rendementen.

Door innovatie vooral in te zetten in de concurrentiestrijd binnen de keten creëer je als het ware ook direct je eigen weerstand. Het moet toch mogelijk zijn om zodanig te innoveren dat de gehele keten meeprofiteert? Innovatie zonder de adviseur er in te betrekken leidt niet tot succes.

Voor adviseurs is innovatie veelal afhankelijk van de stappen die hun IT-leveranciers maken. En daar hoor ik vooral teleurstelling en frustratie. De ‘fusie’ tussen Anva en FasterForward heeft niet geleid tot software waar adviseurs de oorlog mee winnen. De aanschaf van FinFin door Adfiz kunnen we als een miskoop afboeken. CCS en Unit4 investeren nauwelijks in hun producten. En hoewel platformen als Aplaza en Meetingpoint vol positieve energie blijven geloven in de toekomst, lijkt het draagvlak onder verzekeraars af te brokkelen. Adviseurs zouden positiever op veranderingen kunnen reageren. De aankondiging van ‘MijnAegon’ direct afserveren met een oproep tot boycot, is niet de weg die we met elkaar moeten gaan. Innovatie zonder de betrokkenheid van de verzekeraars is kansloos. Uiteindelijk hebben we met elkaar alles te verliezen als we onze branche niet naar de nieuwe tijd weten te tillen, en tegelijkertijd hebben we heel veel te winnen als we daar wél in slagen. Elon Musk kan wellicht ons voorbeeld zijn: nagenoeg alle patenten van Tesla zijn vrij te gebruiken door iedereen. Met elkaar innoveren is de succesformule van de toekomst.

‘Open normen mogen geen open zenuwen worden’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

DNB actualiseert Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging

DNB actualiseert Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging

DNB heeft de geactualiseerde Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging 2023 gepubliceerd op Open Boek Toezicht. De Good Practice geeft de onder toezicht van...

Verbond van Verzekeraars getroffen door brand

Verbond van Verzekeraars getroffen door brand

Het Verbond van Verzekeraars inventariseert de schade na een brand in de nacht van maandag op dinsdag. Vooralsnog lijkt het vooral te gaan om waterschade. De brand...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

AI specifiek toezichtsthema DNB in 2024

AI specifiek toezichtsthema DNB in 2024

DNB betrekt in 2024 vier specifieke thema’s sectorbreed in het toezicht op verzekeraars: Duurzaamheid in Toezicht Verzekeraars, Hypotheken & Vastgoed Verzekeraars,...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

Jack Vos en Marco Hendrickx in bestuur CGA

Jack Vos en Marco Hendrickx in bestuur CGA

Jack Vos (mede-oprichter Onesurance) en Marco Hendrickx (directeur Aplaza) zijn benoemd tot bestuursleden van de Stichting Contactgroep Automatisering. Jack Vos...

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...