Van Arena-arrest naar affectieschade

Hoverboard 640

(artikel Partner in Kennis door Turien & Co.) U kent hem vast nog wel: het Arena-arrest. Voor het dagelijkse vervoer van en naar de Amsterdam Arena heeft de werkgever een busje ter beschikking gesteld. In dit busje rijden verschillende collega’s mee en zij zitten om de beurt achter het stuur. In augustus 1995 krijgen zij een eenzijdig ongeval…

Lang verhaal kort: uiteindelijk oordeelt de Hoge Raad in 2001, dat de werkgever onder omstandigheden aansprakelijk kan zijn voor schade, ook al treft hem geen verwijt. De uitspraak van de Hoge Raad is het startsein voor productontwikkeling bij ons. Gerechtelijke uitspraken hebben soms invloed op de ontwikkeling van verzekeringen, maar deze uitspraken niet alleen.

Signalen

Productspecialisten bij verzekeraars ontwikkelen heel wat af. Er zijn aanleidingen genoeg om van tijd tot tijd de productkenmerken weer onder de loep te nemen. Denk aan wetswijzigingen, jurisprudentie, ontwikkelingen bij de concurrent, ontwikkelingen op het gebied van schadelast, trends in de maatschappij of signalen van verzekerden en hun assurantieadviseurs. Deze signalen zijn ook een belangrijke drijfveer voor productverandering en komen bij ons productspecialisten via onze collega’s van de acceptatie- en schadeafdeling en via accountmanagement.

Op grond van regelgeving zijn verzekeraars verplicht een PARP-procedure (Product Approval & Review Proces) binnen hun organisatie te borgen. Kortgezegd wordt tijdens het uitvoeren van deze procedure voor elke bestaand of nieuw te ontwikkelen product, vastgelegd of het klantbelang voldoende is gewaarborgd. Bij het invullen van dit uitgebreide document kunnen verbeterpunten naar voren komen, waarna het product natuurlijk zo snel mogelijk wordt verbeterd.

Op een hoverboard

Net als indertijd bij het Arena-arrest, plaatsen trends in de maatschappij verzekeraars geregeld voor leuke uitdagingen. Opeens rijden veel kinderen - soms ook een volwassene - op een hoverboard, wat doen we met de hobbykok die zijn eten via een app te koop aanbiedt en welke diensten bieden we aan bij de woningverzekering? Voor één van de opkomende trends introduceerden wij al een verzekeringsproduct: de 3D-verzekering. Hiermee kan de adviseur zijn printende relaties een oplossing bieden voor het grijze gebied tussen hobby- en bedrijfsmatig en de onzekerheid of de schade wel of niet verzekerd is op zijn AVP.. Ons uitgangspunt is altijd het beste voor de verzekerde. Dus óf de dekking ongewijzigd laten óf de dekking aanpassen.

...

...

 

Laten we als voorbeeld de WEGASverzekering nemen. Hoe kwamen wij van Arena-arrest naar affectieschade? Met de uitspraak van de Hoge Raad ontstond een hiaat in de dekking van de verzekeringen zoals die toen bestonden. De werkgever bleek aansprakelijk voor de schade van de bestuurder van het busje, maar heeft hiervoor geen passende verzekering. Op zowel de AVB als de WAM-verzekering bestaat tenslotte geen dekking. Bij Turien & Co. zijn we aan de slag gegaan. Wij kwamen als eerste in de markt met een passende verzekeringsoplossing: de Wegas-verzekering. Negen maanden na de uitspraak van de Hoge Raad werd de eerste verzekering afgesloten. Deze verzekering dekte alleen schade die een werknemer lijdt als bestuurder van een motorrijtuig tijdens de uitoefening van zijn werkzaamheden.

Er volgden meer uitspraken over werkgeversaansprakelijkheid. Naar aanleiding van belangrijke uitspraken, passen wij de verzekeringsvoorwaarden steeds aan. Bijvoorbeeld het Maatzorg-arrest; deze uitspraak maakte duidelijk dat werkgevers ook aansprakelijk kunnen zijn voor eenzijdige verkeersongevallen van fietsende werknemers. Een uitspraak over de aansprakelijkheid van een werkgever voor een ingehuurde ZZP’er was de aanleiding tot het meeverzekeren van ZZP’ers.

Dekkingswijziging

Maar zoals gezegd zijn niet alleen gerechtelijke uitspraken aanleiding voor productaanpassingen. Ook verzekeringsbehoeften die onze verzekerden of assurantieadviseurs hebben, kunnen voor een dekkingswijziging zorgen. Denk bijvoorbeeld aan dekking voor de DGA’s of de dekking voor woon-werkverkeer. Ondanks dat de werkgever meestal niet aansprakelijk is voor schade die een werknemer lijdt tijdens woon-werkverkeer, kan hij dit risico wél meeverzekeren. Sinds zo’n drie jaar -en inmiddels overgegaan van Wegas naar WEGAS XL-is zelfs het aansprakelijkheidscriterium op de meest uitgebreide dekking helemaal doorgehaald.

Eerstelijns juridisch advies

Op het moment dat een werknemer een ongeval krijgt en daarbij verwondingen oploopt, komt een werkgever voor veel vragen te staan. Welke verplichtingen heeft hij en hoe zit het ook alweer met de loondoorbetalingsverplichting en aansprakelijkheid? Met name voor kleinere bedrijven zonder een uitgebreide P&O-afdeling, kunnen dit lastige kwesties zijn. Hoe kun je daar als verzekeraar ondersteuning geven? Daarvoor hebben wij heel recent, in samenwerking met DAS, de juridische adviesdesk gelanceerd. Werkgevers kunnen hier terecht voor eerstelijns juridisch advies.

En dan de wetgever. Vanaf 1 januari 2019 hebben naasten en nabestaanden van een slachtoffer recht op vergoeding van affectieschade door de aansprakelijke veroorzaker van de zeer ernstige personenschade of het overlijden van het slachtoffer. Besluit je als verzekeraar om deze schade onder de polis te vergoeden of sluit je deze -naar verwachting-grote kostenpost uit? Wij zijn van mening dat je als verzekeraar maatschappelijk gezien voor deze schade op moet komen en sluiten daarom affectieschade niet uit.

Zit nooit stil

U ziet het; van aansprakelijkheid van uitsluitend de bestuurder van een motorrijtuig naar verzekering van alle werknemers - inclusief DGA’s en ZZP’ers -voor schade die ontstaat tijdens alle activiteiten die met het werk te maken hebben. Inclusief affectieschade. Wie had dat zeventien jaar geleden kunnen bedenken? En wat staat ons over zeventien jaar te wachten met alle snelle ontwikkelingen? Een productspecialist zit nooit stil.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Je kan het dak op…

Je kan het dak op…

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 3-2022) Ik stond in Milaan en keek verwonderd naar boven. Boven mij prijkten twee torenflats met daarin...

Duurzaamheid is licence to operate voor adviseurs

Duurzaamheid is licence to operate voor adviseurs

“Duurzaamheid is de licence to operate voor financieel adviseurs, zelfs als je er persoonlijk niet veel mee op hebt. Klanten vragen er namelijk steeds meer...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Samenwerking Turien & Co. en HSK

Samenwerking Turien & Co. en HSK

Turien & Co. heeft de personeelsschadeverzekering WEGAS XL uitgebreid met camaliteitenhulpverlening. Hiertoe is Turien & Co. een samenwerking aangegaan met...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Turien & Co. Holding (Ansvar en Turien & Co.) heeft 2021 met een groei van 22 procent afgesloten. Ultimo 2021 was sprake van een portefeuille van 211 miljoen...

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Vanaf 1 januari 2022 zullen de verzuimverzekeringen van BOVAG-leden in volmacht door Turien & Co. beheerd gaan worden. Alle (ziek)meldingen en offertes zullen...

Adviseur snel met werkgever in gesprek

Adviseur snel met werkgever in gesprek

(Partner in Kennis a.s.r. in VVP 6) De contouren van ons nieuwe pensioenstelsel tekenen zich af. Hoewel de specifieke invulling nog op zich laat wachten, is al...

Financieel advies is cruciaal!

Financieel advies is cruciaal!

(Partner in Kennis ING Intermediair in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Heeft de onafhankelijk financieel adviseur een cruciaal beroep? Hidde Coebergh, directeur...

De verzekeringspot verwijt de ketel?

De verzekeringspot verwijt de ketel?

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel? Nederland...