Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Sandra Dekker Turien & Co.

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee, maar ook risico’s. Turien & Co. Was en is in Nederland één van de voorlopers in het verzekeren van deze cyberrisico’s. Wij spraken Sandra Dekker over het nut en de noodzaak van cyberverzekeringen voor particulieren en bedrijven. Sandra is als productspecialist betrokken bij de ontwikkeling van de particuliere cyberverzekering van AnsvarIdéa en heeft ook de zakelijke verzekeringen waar Turien een volmacht voor heeft in haar portefeuille. Om haar kennis van cybercrime te verdiepen, volgde Sandra in 2019 een opleiding tot digitaal rechercheur.

...

Hoi Sandra, wat is cybercrime eigenlijk?

“Cybercrime is een verzamelnaam voor verschillende vormen van criminaliteit waarbij misbruik wordt gemaakt van computers en het internet. In mijn optiek zijn het digitale vormen van inbraak, vandalisme en afpersing. Het verschil is dat cybercriminelen lekker vanuit hun eigen huis en grensoverschrijdend te werk kunnen gaan. Ze hoeven niet meer met een koevoet door de nacht.”

Welke vormen van cybercrime komen op dit moment veel voor?

“Bij bedrijven zijn ransomware-aanvallen één van de grootste gevaren. Dit is een vorm van digitale afpersing waarbij je computer wordt gelockt, en je losgeld moet betalen om je systeem te ontgrendelen en data te ontsleutelen. Dat leidt in de meeste gevallen tot bedrijfsstilstand, omdat je niet aan het werk kunt. Voor veel bedrijven is het heel moeilijk voor te stellen wat er gebeurt als je ‘s ochtends aan de slag wilt en niet bij je planning, je agenda of dossiers kunt. Je kunt bijvoorbeeld geen vrachtwagens laten rijden als je geen idee hebt waar ze naartoe moeten.”

“Als je hiermee te maken krijgt, is betalen een optie. Dat is een beetje link, want je weet nooit of je de sleutel krijgt. Meestal wel, want anders gaat de geloofwaardigheid van criminelen eraan – hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Betalen van losgeld wordt wel echt gezien als een laatste escape. Er zal altijd worden geprobeerd om bedrijven met backups weer aan de slag te helpen. Verzekeringspolissen vergoeden losgeldbetalingen over het algemeen wel, mits er hierover contact met de verzekeraar is geweest.”

En bij particulieren?

“Over cyberrisico’s van particulieren is nog niet zoveel bekend. Particuliere cyberverzekeringen bestaan ook nog niet zo lang. Van identiteitsfraude is wel bekend dat het voor veel ongemak en juridisch gedoe zorgt. Je ziet ook dat phishing aanvallen steeds geraffineerder worden. Vroeger waren dat heel slecht getypte berichtjes, met lelijke ingeplakte logo’s van bedrijven. Je kon dan vrij snel zien dat het niet voor jou bestemd was. Maar nu staat er gewoon keurig mevrouw Dekker en zijn de afzenders bijna niet van echt te onderscheiden. Dat noemen we ook wel social engineering, dat ze je heel gericht met je naam en interesses gaan proberen over te halen om op een link te klikken.”

“Die persoonlijke gegevens over jou kopen criminelen bijvoorbeeld op het darkweb, maar ze kunnen ook een rondje online zoeken. Mensen zetten zoveel op social media, zoals Facebook. Denk aan informatie over je favoriete voetbalclub of winkels waar je graag komt. Dan is het niet zo moeilijk om een e-mailtje te maken met een hele mooie kortingsactie.”

Hoe kunnen cyberverzekeringen bedrijven en particulieren beschermen tegen deze risico’s?

“Cyberverzekeringen zijn veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden. Je moet het echt zien als een vangnet. Bij de zakelijke verzekeringen zijn er hele incident response teams. Daar zitten IT-specialisten in die helpen met het terugplaatsen van backups en forensisch onderzoek doen, maar ook juristen die bijstand verlenen in het kader van de meldplicht en advies geven over public relations. Daarnaast draagt een verzekering bij aan bewustwording en preventie.”

“Bij verzekeringen voor particulieren is er ook altijd een helpdesk. Dat is heel fijn, dat je even kunt bellen als je een melding op je scherm krijgt en niet weet wat je moet doen.”

Als ik het goed begrijp bestaat een verzekering dus uit hulpverlening, schadevergoeding en preventie. Hoe liggen die verhoudingen?

“Je ziet dat die nu een beetje verschuiven. De risicobeoordelingen van verzekeraars worden steeds strenger. De partijen waarmee wij werken – internationale verzekeraars zoals Hiscox, Chubb en Zürich – doen dit jaar veel met premie en voorwaarden. Er komt premie bij en de dekkingen worden optioneler. Ze kijken heel goed hoe bedrijven het voor elkaar hebben. Je moet bijvoorbeeld verklaren dat je multi-factor authentication voor al je apparaten hebt, dat je elke week je backup week doet, en patches (kleine softwareverbeteringen) binnen een bepaalde termijn installeert.”

“In termen van geld wordt het meest besteed aan hulpverlening en uitkeringen voor bedrijfsschade. Je krijgt heel veel hulpvragen en zo nu en dan heb je een serieuze schade. Dat hoeven er niet veel te zijn, maar dat loopt wel in de papieren. Het uurloon van IT-specialisten is fors.”

Cyberverzekeringen voor particulieren hebben de laatste jaren ook een flinke groei doorgemaakt.

“Klopt! Veel verzekeraars bieden een cyberverzekering aan als onderdeel van hun inboedelverzekering. Die dekking is bij de meeste partijen erg basic. Het gaat dan om een klein verzekerd bedragje en een helpdesk waar mensen gebruik van kunnen maken.

Afpersing en identiteitsfraude zijn vaak niet meeverzekerd. Daarnaast zijn er ook steeds meer partijen met een aparte cyberverzekering. Het unieke aan de cyberverzekering van Ansvar is dat je de cyberdekking in de inboedelverzekering met een kleine bijbetaling kunt upgraden tot een uitgebreide cyberdekking.”

Hoe kan die bewustwording over cyberrisico’s worden verbeterd?

“Mensen schamen zich een beetje als ze gehackt zijn of op een verkeerd linkje hebben geklikt. Ze denken vaak: ik vertel het maar niet. Dat moet veranderen. In de zakelijke markt heeft die meldplicht in het kader van de AVG erg geholpen, maar ook het geven van praktijkvoorbeelden. Grote hacks en datalekken komen natuurlijk gewoon in het nieuws. Ondernemers zijn daardoor verder dan consumenten, maar zelfs bij bedrijven wordt toch vaak gedacht: dat overkomt mij niet.”

Heb je hier als verzekeraar ook invloed op?

“Wat wij als verzekeraar kunnen doen is het voorlichten van onze adviseurs. Want voor adviseurs zijn cyberrisico’s vaak toch moeilijke materie. Wij doen dit onder meer door workshops te geven in het land, en besteden er regelmatig aandacht aan in onze nieuwsbrief. Vaak met een voorbeeld uit de actualiteit.”

“Daarnaast hebben we een heel mooi portaal opgezet voor adviseurs. Hierin kunnen ze precies vinden wat er allemaal onder een bepaalde cyberverzekering valt, en eenvoudig de dekkingen, uitkeringsduur en het eigen risico van verschillende aanbieders vergelijken. Dit werkt heel prettig en wordt ook erg gewaardeerd.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
INSVERdaad!

INSVERdaad!

(Paul Burger, Ansvar/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 06-2022) In mijn column van september, ‘Groene handjes en voetjes’, gaf ik wat voorbeelden...

Duurzaam verzekeren, kan dat eigenlijk wel?

Duurzaam verzekeren, kan dat eigenlijk wel?

(Partner in Kennis, AnsvarIdéa in VVP 5-2022) Als van oorsprong idealistische verzekeraar zet AnsvarIdéa vol in op duurzaamheid. In de verzekeringswereld...

Ansvar: duurzaam verzekeren is afwegingen maken

Ansvar: duurzaam verzekeren is afwegingen maken

"Het is bij ons absoluut niet alleen maar groen, groen, groen. De verantwoordelijkheid zit volgens ons ook in de manier waarop je met mensen omgaat – met je...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Vrieling werkt samen met Grohe en Ansvar om waterschades te voorkomen

Vrieling werkt samen met Grohe en Ansvar om waterschades te voorkomen

Vrieling biedt haar klanten een door Grohe ontwikkeld watermanagementsysteem waarmee waterschades zoveel mogelijk voorkomen of beperkt kunnen worden. Hierbij bundelt...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...