Verdienen, vernieuwen en vakmanschap

Leo de Boer 2018

Verdienen, vernieuwen en vakmanschap blijven ook in de tweede helft van 2018 de drie strategische thema’s voor schadeverzekeraars. Waar schadeverzekeraars in 2017 weer een beetje uit het dal klommen, begon 2018 met een paar zware stormen en loopt de letselrekening nog steeds op. We zijn er dus nog niet qua verdienen.

Tegelijk kloppen er allerlei nieuwe trends en risico’s aan de deur die om een antwoord en vernieuwing van onze branche vragen. Vakmanschap is daarbij een conditio sine qua non. Juist nu. De oplopende kosten van letsel, nieuwe regresrechten, appen achter het stuur, duurdere reparaties, duurdere advocaten: het zijn maar een paar voorbeelden die bij gelijkblijvende premies zonder meer tot een daling van resultaten leiden. Of zelfs tot negatieve resultaten, zeker als daar nog eens een storm overheen komt. We zien die worsteling van de schademarkt al zeker een jaar of zes. De (gelukkig sterke) concurrentie leidt tot marginale resultaten. Duidelijk is dat de markt enige tijd geleden een draai heeft ingezet. Iedere verzekeraar bepaalt dat voor zichzelf en bekijkt (volmacht-)portefeuilles kritisch op winstgevendheid.

Datakwaliteit

Vanuit het Verbond kunnen we ons natuurlijk alleen met de structurele factoren bemoeien. Zo werken we samen met de NVGA hard aan datakwaliteit en risicobeheersing. Dat is van levensbelang voor het kanaal. Ondertussen dringen we bij de politiek aan op regels voor het appen achter het stuur en proberen we de buitengerechtelijke kosten in de hand te houden. In het najaar leveren we binnen de vereniging zowel een visie op verkeersveiligheid als op veiligheid in het algemeen en daarin zal schadelastbeheersing een belangrijke plek hebben. Ook gaan we in de tweede helft van 2018 verder met onze ‘proeftuin Verzekeringsfraude’, een aanpak die we met Aalbersberg van de Nationale Politie en het OM hebben ontwikkeld. Dit is in feite een soort straight through processing van fraude: lik op stuk.

Aan de kostenkant zetten we in de rest van dit jaar, samen met de onderlingen van het Verbond, weer keihard in op proportionaliteit van het toezicht. Met de DNB hebben we in het voorjaar gelukkig al een aantal goede afspraken kunnen maken (bijvoorbeeld over de frequentie van de ORSA). Binnenkort is er ook berichtgeving te verwachten over de vermindering van de zogenoemde indirecte kosten van het toezicht (bijvoorbeeld de effectiviteit van onderzoeken) en gaan we het gesprek met de bond van accountants (NBA) vervolgen over hun bijdrage aan dit thema.

Het belang van data bij dit alles is evident. Los van de kwaliteit, zijn de beschikbaarheid, benutting, eigenaarschap en privacy daarbij belangrijke thema’s. En dit thema blijft belangrijker worden, ook binnen het Verbond. Zo werken we hard verder aan ons Data Competence Centre met partijen als CIS en Sivi en we brengen in het najaar onze tweede solidariteitsmonitor uit, waarin we het effect van de steeds verdergaande risicodifferentiatie door data op solidariteit meten. Die maatschappelijke kant moeten we als sector goed in de gaten houden en bewaken.

In de media hebben we kunnen zien dat de correctie die de schademarkt nu door gaat, niet alleen leidt tot hogere premies, maar soms ook tot het opzeggen van polissen. Bij een maatschappelijk product als verzekeringen valt dat op en wordt dat als uiterst onplezierig ervaren. Iedereen realiseert zich dat, ook verzekeraars. Maar er komt een punt waarop je een hele groep verzekerden, via premieverhoging, niet kunt laten opdraaien voor het gedrag van een kleine groep schadeveroorzakers. Dat is ook solidariteit. Gelukkig hebben we als branche dan nog de Vereende. En als een premie sterk stijgt of als iets niet via een volmacht verzekerd kan worden, wil dat niet zeggen dat het onverzekerbaar is.

Klimaatevent

Er valt genoeg te vernieuwen. We gaan de slag met de ‘opzegkosten’. Die mogen nooit een verassing voor de klant zijn. Die moeten transparant zijn. In onze ALV, later dit jaar, zullen wij een voorstel doen voor een bindende code. Die geldt dan ook voor het volmachtkanaal. We hopen eind van het jaar over de mogelijkheden voor een directe autoverzekering binnen het sectorbestuur Schade een besluit te nemen. De trend naar meer zelfsturende auto’s en nieuwe mobiliteitsconcepten vraagt om een antwoord van verzekeraars. En een ongewijzigd beleid leidt op termijn tot een stevige afkalving van de autoportefeuille.

En dan het klimaat: een thema waarop verzekeraars echt iets te bieden hebben. Op het moment van schrijven is het 35 graden en is Nederland verdroogt. Tegelijk weten we uit onderzoek dat er intense regenval zal komen en het weer steeds meer uitschieters zal kennen die voor ongemak en schade zullen zorgen. En dat is precies waar we voor zijn. Het lukt ons jammer genoeg (nog) niet om de overheid te overtuigen van de noodzaak om overstroming collectief te helpen verzekeren. Maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan: wellicht is er nog ruimte die verzekeraars zelf kunnen oppakken. Meer hierover op ons klimaatevent op 13 september.

Cyberrisico

Het cyberrisico is langzamerhand geland in de markt. Er zijn diverse aanbieders. Toch blijft de vraag nog wat achter op het risico. We kijken daarom nu naar de mogelijkheden van een bewustwordingscampagne en een keurmerk. Voor de toekomst van de schademarkt blijft dit een cruciaal thema, waar we met zijn allen eigenlijk veel meer aandacht aan zouden moeten besteden. De innovaties binnenshuis volgen zich in ramp tempo op. De Smart Home is een gevestigd begrip en een kans voor schadeverzekeraars. Allerlei apparaten, van de koelkast tot de voordeurbel genereren data over het huis en zorgen voor gemak, veiligheid en minder schade. Dat gaat alleen maar toenemen, waarbij er steeds meer integrerende platformen zullen ontstaan die deze data graag willen hebben. Maar welke plek willen en kunnen schadeverzekeraars in dit soort ecosystemen innemen? Ongetwijfeld horen we daar de komende periode meer over.

Spectaculaire slag

Net voor de zomervakantie heeft de verzekeringssector, samen met de NGO’s en overheid, een handtekening gezet onder een IMVO-convenant, met als doel: nog meer grip op een duurzaam beleggingsbeleid. Maar verduurzaming in algemene zin heeft ook grote gevolgen voor schadeverzekeraars. Wat betekent het als we straks massaal gas inruilen voor bijvoorbeeld waterstof? En wat als er grote ‘battery packages ’in buurten worden gezet, met kans op brandgevaar? Deze discussie moet binnen onze branche nog wat sterker op gang komen, want de slag die Nederland, na Parijs, moet of gaat maken is spectaculair. Hier ligt een schone taak voor de risicodeskundigen in onze branche.

Human intelligence

Het moge duidelijk zijn, de schademarkt staat voor grote uitdagingen. En dan hebben we alleen nog de collectieve uitdagingen behandeld, iedere verzekeraar heeft zo ook nog zijn eigen hoofdbrekens. En we mogen dan in een tijd leven van AI (Artificial Intelligence) en algoritmen: deze zullen toch echt aangepakt moeten worden met HI (Human Intelligence) en fingerspitzengefühl, gebaseerd op kennis en ervaring. Elke adviseur zal dat ook beamen. Ik geloof dat al in het tweede nieuwsbericht van het innovatieve Lemonade werd geconstateerd dat schade verzekeren helaas niet alleen een strak IT-proces is, maar toch wel meer vraagt. En dat is natuurlijk zo. Mede hierom zijn we recent een traject met de zakelijke markt gestart en zijn we onlangs vanuit onze eigen Insurance Academy strategische partnerships aangegaan met Nyenrode en Nibe SVV om een beter aanbod te verzorgen. Kijk vooral op onze website.

Als schadesector moeten we dus aan de slag! Dat zijn we aan onze stand, klanten en de maatschappij verplicht, waarbij we best trots mogen zijn op de bijdrage die we nu al leveren. En dan bedoel ik de hele keten. We kunnen het daar echter niet bij laten. Het Verbond doet zijn best om te faciliteren. Elke suggestie of idee is daarbij van harte welkom!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

“Voor ons staat niet vast dat het verstandig is om bij de huidige stand van zaken de leennormen mede te laten afhangen van de beschikbaarheid van een energieprestatiegarantie.”...

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Wees zorgvuldig bij het aanpakken van hardheden in het stelsel van sociale zekerheid. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in het ‘verkiezingsprogramma’...

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

Uit Het financieel jaarverslag van de gezamenlijke verzekeraars blijkt dat er in de hele verzekeringssector in 2022 sprake was van lagere resultaten. Zo is het resultaat...

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam herstel moet de norm worden bij het afhandelen van schade, in plaats van vervangen. Schoonmakend Nederland, Stichting Nederlands Instituut Van Register...

Recordbedrag aan schade door extreem weer

Recordbedrag aan schade door extreem weer

De schade door extreem weer bedraagt in 2022 meer dan 886 miljoen euro, het hoogste bedrag aan verzekerde schade sinds 2007. Dit blijkt uit de jaarlijkse Klimaatschademonitor...

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Het Verbond van Verzekeraars heeft een toolkit klimaatrisico’s op zijn website gezet. Het Verbond: "Een van de belangrijkste tools die je op onze themapagina...

Nibud lanceert Geldplan Bijna pensioen

Nibud lanceert Geldplan Bijna pensioen

Nibud heeft het Geldplan Bijna pensioen gelanceerd. Hiermee krijgen 55-plussers inzicht in de keuzes die zij kunnen maken over hun pensionering. "Het Geldplan Bijna...

"Activerende werking arbeidsongeschiktheidsstelsel versterken"

"Activerende werking arbeidsongeschiktheidsstelsel versterken"

Om arbeidsparticipatie te stimuleren is een activerend arbeidsongeschiktheidsstelsel nodig. Aldus het Verbond van Verzekeraars in een position paper. Het Verbond:...

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"

Ouderen die een autoverzekering willen afsluiten, kunnen uit genoeg verzekeraars kiezen. Bij driekwart van de aanbieders kunnen oudere automobilisten terecht....