Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg

Patiënten zijn niet altijd tevreden over de dienstverlening van zorgverleners. De patiënt wil dat hij gehoord wordt en verwacht dat de zorgverlener binnen een redelijke termijn met een reactie komt. Om dit meer handen en voeten te geven is in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) vastgelegd wat goede zorg is, waaraan zorgverleners moeten voldoen om deze kwaliteit te borgen en waar patiënten terecht kunnen met een klacht over de zorg.

Een situatieschets: Bram (59) heeft een afspraak bij zijn huisarts. Hij vertelt zijn huisarts dat hij al een paar weken last heeft van pijn in zijn onderrug. Bram is weliswaar stratenmaker, maar hij heeft nog nooit eerder rugproblemen gehad. De huisarts hoort het verhaal aan

section1_page46_article34_1.jpg

en schrijft een pijnstiller voor. Bram neemt geen genoegen met deze diagnose en vraagt of hij kan worden doorverwezen naar een specialist. Het voelt niet goed. De huisarts blijft bij zijn standpunt en weigert Bram door te verwijzen. Waar kan Bram nu eigenlijk terecht als hij een klacht wil indienen over de zorg die hij heeft ontvangen van zijn huisarts? Deze vraag wordt sinds 1 januari 2016 beantwoord in de Wkkgz.

Inhoud wkkgz

De Wkkgz vervangt de Kwaliteitswet zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector.

De Wkkgz heeft de volgende aandachtsgebieden:

1. een betere en snelle aanpak van klachten;

2. het veilig kunnen melden van incidenten door zorgmedewerkers;

3. een sterkere positie voor de patiënt;

4. een uitbreiding van de meldplicht van zorgaanbieders.

De Wkkgz geldt in principe voor alle zorgaanbieders. Er kan dan gedacht worden aan zowel zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals zzp’ers. Niet alleen verpleeghuizen, ziekenhuizen, huisartsen en bijvoorbeeld fysiotherapeuten vallen onder de Wkkgz, maar ook bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die de gezondheidstoestand van patiënten beoordelen of patiënten medisch begeleiden. Zelfs aanbieders van cosmetische zorg en alternatieve geneeswijzen moeten zich aan de Wkkgz houden.

Reactie toevoegen

 
Editie
Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Hypotheken. Tim Jähnig, Mike ter Braak en Marcia Berfelo nemen de award...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

Geerts (Particulier), L&B Groep (Zakelijk), Jänig + Ter Braak (Hypotheken), Pensioen-Coaching (Pensioen), Finenzo Deventer (Digitale Innovatie), Expat...

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Pensioen. Johan van Gisteren neemt, samen met Jeanette de Jong en Paul Vriends, de...

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgage is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Niche. Henk Jansen neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Robin van Beem...

Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts Financiële Dienstverleners is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Particulier Advies. Tomas Geerts en team nemen de award in ontvangst...

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep is de winnaar geworden van de VVP Advies Award 2022 in de categorie Zakelijk Advies. Bertjan Scheepbouwer neemt, geflankeerd door Kees Boer en Rogier...

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2022. Ilse Bosland neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Bob Klijn (Söderberg...

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Digitale Innovatie. Jan Willem Smit neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

“Word ook een lerende organisatie”

“Word ook een lerende organisatie”

“Het gaat bij het aanbieden van een opleidingspakket om twee dingen: dat er wat te kiezen valt én de manier waarop het gebracht wordt.” Aldus...

NLP daar kun je (als adviseur) wat mee!

NLP daar kun je (als adviseur) wat mee!

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Ik geloof niet in wonderen. En ik geloof ook niet dat je succes zomaar in een formule kunt gieten. De Golden Circle van...