Fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan 2015

Jurjen Oosterbaan pleit voor een fonds voor de vakpers, zodat verantwoorde journalistiek behouden blijft. In het belang van de sector.

We leven in een bijzondere tijd. Alternatieve feiten, halve onwaarheden, keiharde leugens. We kijken er niet meer van op. Leugens zijn van alle tijden. Maar wat we nu meemaken is, dat onware berichten in aantal en impact toenemen en ingezet worden voor bewuste sturing van de samenleving. Onwaarheid wordt langzaam maar zeker het nieuwe 'opium voor het volk'.

 

De krachtigste bescherming tegen een dergelijke ontwikkeling is de journalist. Ik betrap me erop, dat ik de aandrang heb om te schrijven de 'goede' journalist. Dat is onjuist. Want alleen wanneer je onafhankelijk en onpartijdig op zoek gaat naar de feiten en deze publiceert mag je je journalist noemen. Alle anderen zijn 'bladvullers'.

 

Journalisten zijn essentieel voor een gezonde samenleving. Maar, om even dichter bij huis te blijven, ook voor een integere financiële sector. Echter wat ik nu denk te zien, geeft mij reden tot zorg.

 

De betaalde abonnementen staan onder druk. Steeds meer mensen claimen het 'nieuws' wel via internet te lezen. Misschien is het wel 'nieuws'. Maar te vaak betreft het niet meer de 'feiten'. De dalende inkomsten uit abonnementen worden niet goedgemaakt door een sterke stijging van inkomsten uit advertenties. Integendeel. Ook hier vreten de digitale media de levenssappen van journalisten voor een deel weg. Ik zie redacties steeds verder afslanken. De paar mannen en vrouwen die standhouden, hebben hun handen vol om het eindproduct er nog een beetje toonbaar te laten uitzien. Tijd om zaken eens echt uit te zoeken is er steeds minder

 

Dit beeld geldt voor de landelijke media, maar net zo goed voor onze branche. Het is toch een teken aan wand wanneer twee van de drie vakbladen in korte tijd in financiële problemen komen. Men kan dan wel een doorstart maken, maar dat er problemen zijn, is duidelijk.

 

In de breedte van onze vakpers zie ik zaken die niet goed zijn. Er is te grote druk op commerciële nevenactiviteiten om toch maar inkomsten te verwerven. Er is een te grote afhankelijkheid van externe kopij. Talloze zaken waarvan partijen liever niet hebben dat ze in de openbaarheid komen, blijven onzichtbaar. Zonder verwijt maar met zorg zeg ik: ook de vakpers is op dit moment zwakker dan wenselijk is.

 

Natuurlijk. Er zijn altijd momenten waarop bedrijven en mensen tijdelijk even profiteren van een niet goed functionerende pers. Maar op de lange termijn gaat dit voor iedereen tot schade leiden.

 

In de oorlog zitten de kerken vol. Best mogelijk dat in een tijd waarin onwaarheid salonfähig is geworden, groepen consumenten weer waarde gaan hechten aan journalistieke producten. En wel betaalde abonnementen gaan nemen op media die uitgaan van feiten.

 

Zover is het nu nog niet. Journalisten verdienen daarom de bescherming dat ze hun werk kunnen doen zonder zich te hoeven bemoeien met of zich zorgen te maken over de inkomsten van 'hun' krant of blad.

 

Kijkend naar onze sector zou ik daarom prima kunnen leven met een fonds voor de financiële pers, waarin overheid en sector een kapitaal fourneren waarmee we (vooruit één keer dan) 'echte' journalisten hun werk kunnen laten doen: onderzoeken, feiten rapporteren en hun extra ogen geven voor zaken die interessant zijn en die zonder de journalist onzichtbaar blijven.

Reactie toevoegen

 
Begrip garantie in NHG misleidend voor consument?

Begrip garantie in NHG misleidend voor consument?

Kwalificeert het gebruik van de term 'garantie' in Nationale Hypotheek Garantie niet als misleidend? Dat vraagt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) zich af in een opinie....

Polis tegen financiële gevolgen nieuwe overheidsmaatregelen

Polis tegen financiële gevolgen nieuwe overheidsmaatregelen

Een polis tegen de onverwachte, financiële gevolgen van nieuwe overheidsmaatregelen. Die zou er moeten komen, betoogt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) op LinkedIn....

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...

"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

"Vanuit financieel advieskantoren is groeiende kritiek op de dienstverlening van verzekeraars. De kritiek richt zich met name op het gebrek aan de wil en mogelijkheden...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

"Normaal blijven doen over AVG"

"Normaal blijven doen over AVG"

"De geweldige inspanningen die aanbieders nu in het kader van de AVG moeten doen, wekt bij veel financieel adviseurs de indruk dat ook zij een enorme inspanning...

De waarde van vertrouwen

De waarde van vertrouwen

"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op...

De waarde van vertrouwen

De waarde van vertrouwen

Consumenten worden gedwongen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun financiële toekomst. Veel consumenten hebben dit nooit geleerd en kunnen dit...

Geef de mens de ruimte

Geef de mens de ruimte

"Verzekeringen is mensenwerk. Laat dat zo blijven. Ook in 2018!" Dit bepleit Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Oosterbaan...

Gratis advies

Gratis advies

Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: Advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...