AFM: staak reclame snelle hypotheken

AFM (logo)

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat hypotheekverstrekkers stoppen met reclames die de nadruk leggen op de snelheid waarmee een hypotheek kan worden afgesloten. De aankoop van een woning is een ingrijpend besluit met financiële gevolgen voor de lange termijn en daar past een beeld van ‘even een hypotheek fixen’ niet bij, aldus een woordvoerder van de AFM.

In de krappe woningmarkt worden consumenten volgens de AFM steeds vaker gelokt met snelheid en gemak. Gedegen informatie en een weloverwogen beslissing zouden bij het verkrijgen van een hypotheek echter voorop moeten staan. “Wij juichen een efficiëntere doorlooptijd van de hypotheekaanvraag absoluut toe”, zegt Nicole Reijnen, woordvoerder van AFM, “maar de snelheid van het proces mag niet de focus zijn van een reclame.”

Norm voor reclame

De AFM wijst hypotheekverstrekkers op de bestaande norm voor reclame-uitingen bij hypothecair krediet. Snelheid mag wel onderdeel zijn van feitelijke informatie over een product, zolang het maar geen reclame is. De Beleidsregel Informatieverstrekking geeft aan wat als reclame-uiting geldt.

Hypotheek binnen een week

De afgelopen jaren staken reclames als ‘hypotheek binnen een week’ de kop op. Volgens Reijnen is de AFM in gesprek gegaan met partijen die snelheid als pre verkopen. “Sommige bedrijven hebben hun campagnes ingetrokken, andere kredietverstrekkers maken een afweging. We blijven hoe dan ook in overleg. Dat geldt ook voor nieuwe online partijen, ook zij mogen niet in reclames naar snelheid verwijzen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Afm: hypotheekverstrekkers berekenen te hoge boeterente

Afm: hypotheekverstrekkers berekenen te hoge boeterente

 Volgens de AFM houden niet alle hypotheekverstrekkers zich aan de nieuwe regels voor het vervroegd aflossen van een hypotheek. Als blijkt dat de klant een...

Bank niet verplicht om mee te werken aan oversluiten

Bank niet verplicht om mee te werken aan oversluiten

Minister Dijsselbloem wil banken niet dwingen om mee te werken van oversluiten van hypotheken wegens lagere rente. Dat schrijft hij in zijn antwoord op Kamervragen...

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

Er zijn grote verschillen tussen de prestaties van geldverstrekkers, aldus onderzoek van Bureau D&O. "Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij...

Nieuwe reclamecampagne Zwitserleven

Nieuwe reclamecampagne Zwitserleven

'Het voordeel van vooruitdenken'.  Dat is de leus van de nieuwe reclamecampagne waar Zwitserleven maandag mee is gestart. "Doelstelling is om de Nederlander...