Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen
De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit dat de maatschappij niet meer beschikt over het indertijd door de consument ingevulde en ondertekende aanvraagformulier. Ook is geen informatie meer beschikbaar over het totaal van de voor drie verzekeringen betaalde premies alsmede de opgebouwde winst. Het betreft hierbij de waarde van een drietal door de ouders van de consument in 1970 gesloten uitvaartverzekeringen ingebracht in de polis uit 1992 van de klagende consument.
Juist vanwege deze achtergrond van niet meer voorhanden informatie was de verzekeraar bereid mee te werken aan de afkoop van de verzekering uit '92 waar de klant om vroeg. De consument ging echter niet akkoord met de op 1 september 2016 geldende afkoopwaarde van 2.196 euro. Hij vond deze te laag ten opzichte van het verzekerd kapitaal van 5.701 euro.
De commissie riep de hulp in van de aan Kifid verbonden actuaris, die meent dat de verzekeraar de juiste berekening heeft gemaakt.
De commissie: "De actuaris heeft geconcludeerd dat de toetsing geen aanleiding geeft om te stellen dat in de berekening van de afkoopwaarde fouten zijn gemaakt. Deze is correct uitgevoerd op basis van de door de verzekeraar genoemde grondslagen. De waarde van de op 1 april 1992 al bestaande verzekeringen is ingebracht en heeft tot een verlaging van de over vijftien jaar betaalde premie geleid van 648 euro. De afkoopwaarde is als alleszins redelijk aan te merken."
Ondertussen knaagt toch de vraag: komt het vaker voor dat verzekeraars relevante informatie niet meer in hun administratie hebben zitten of niet meer kunnen terugvinden?
Reactie toevoegen
Reacties
roelof - claimshulp 20 april 2018
Met betrekking tot de knagende zorg in de laatste alinea: Ja, verzekeraars zijn heel veel informatie kwijt helaas.
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...
Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden
Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....
Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...
Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)
Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...
Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet
Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...
Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden. Consument...
Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium
Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...
Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht
Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...
Adviseur moet aanbod documenteren
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...
Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging
Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...