Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim afgewezen, omdat uit onderzoek is gebleken dat de consument opzettelijk zijn mededelingsplicht heeft geschonden bij het aanvragen van de verzekering. Wanneer de verzekeraar bekend was geweest met de ware stand van zaken had hij de overeenkomst niet tot stand doen komen. De Geschillencommissie is van oordeel dat verzekeraar dit standpunt terecht heeft ingenomen en dat de verzekeraar daarom uitkering mocht weigeren. Ook mocht de verzekeraar de persoonsgegevens van de consument opnemen in het Incidentenregister, het Extern Verwijzingsregister en de Gebeurtenissenadministratie. Klacht ongegrond. Vordering afgewezen.

De commissie "stelt vast dat de consument op 20 december 2021 heeft geprobeerd op zijn eigen naam de verzekering te sluiten en dat deze aanvraag direct door het systeem werd afgewezen. Hierover heeft de consument verklaard dat de afwijzing te maken had met zijn schadeverleden. Vervolgens heeft de consument dezelfde verzekering nog een keer aangevraagd, maar nu op naam van zijn vrouw. Dit deed hij, zo volgt uit de verklaring van de consument, omdat zijn vrouw nog nooit een verzekering op haar naam heeft gehad.

"Bij deze verzekeringsaanvraag heeft de consument – los van de naam van zijn vrouw – zijn persoonlijke e-mailadres en telefoonnummer opgegeven. Daarnaast heeft hij de slotvragen die gaan over het schadeverleden en over eerdere opzeggingen en/of weigeringen met ‘nee’ beantwoord.

"Naar het oordeel van de commissie had de consument deze vragen met ‘ja’ moeten beantwoorden. In de vraagstelling wordt namelijk expliciet vermeld dat de vraag betrekking heeft op de aanvrager van de verzekering als ook op anderen die belang hebben bij de verzekering. Hieruit had de consument kunnen en moeten begrijpen dat het schadeverleden en de eerdere weigering van die dag relevant waren voor de acceptatiebeslissing van de verzekeraar, dus voor de beslissing van de verzekeraar om wel of niet de verzekering te sluiten. De consument was hier ook bekend mee. Hij had namelijk heel kort voordat de hij verzekering op naam van zijn vrouw aanvroeg eerst geprobeerd de verzekering op zijn eigen naam te sluiten. Het betreft een verzekering voor de woning die de consument met zijn gezin bewoont."

Reactie toevoegen

 
Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

(Kifid einduitspraak GC 2024-0119B) De Geschillencommissie beslist, in de zaak van de hypotheekadviseur die naliet bij het oversluiten van de hypotheek de door de...

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...