VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

Björn Jalving 2020

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen we hiervan merken in de adviessector? In de toekomst kijken kan ik niet, maar soms biedt het heden al enkele aanwijzingen over wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Steeds meer grote bedrijven, waaronder de grote verzekeraars, hebben een klimaattransitieplan of een klimaatactieplan. Deze plannen worden steeds gedetailleerder. Waar het voorheen vaak ging over de beleggingsportefeuille en de eigen organisatie van de verzekeraar, worden de plannen nu in toenemende mate uitgebreid met doelstellingen op het gebied van de verzekeringsportefeuille. Deze laatste ontwikkeling maakt deze plannen in mijn beleving nog interessanter, want deze doelstellingen in de verzekeringsportefeuille raken niet alleen de verzekeraar, maar hebben ook invloed op de klant, adviseur en volmacht.

Groener wagenpark

Het Nederlandse wagenpark moet groen worden. Natuurlijk zijn de plannen stuk voor stuk verschillend, maar over het algemeen moeten de eerste doelstellingen in de verzekeringsportefeuille in het jaar 2030 gerealiseerd worden. Op het gebied van autoverzekeringen zien we steevast de eerste concrete doelstellingen. Een grote Nederlandse verzekeraar heeft bijvoorbeeld de doelstelling om de CO2-uitstoot van het verzekerde wagenpark in de periode 2022-2030 met 26 procent te verminderen. Een andere ver zekeraar wil de uitstoot op het verzekerde wagenpark in de periode 2021-2030 met vijftien tot twintig procent verminderen. Verschillende perio des, percentages en zeer waarschijnlijk ook verschillende vertrekpunten bij deze twee verzekeraars, maar de rode draad is dat de CO2-uitstoot in de toekomst een steeds nadrukkelijker onderdeel van de autoverzekering wordt.

Engagement

Engagement is een term die veel wordt gebruikt rondom beleggingen, maar we zien het ook steeds meer terug ten aanzien van de verzekeringsportefeuille. Engagement houdt in deze context in dat een bedrijf een doorlopende, actieve dialoog voert om de ander tot structureel ander en daarmee duurzamer gedrag te brengen. Dit kan een verzekeraar als aandeelhouder doen met het bedrijf waarin de verzekeraar belegt, maar het kan ook met klanten, adviseurs en gevolmachtigden. Ook op dit vlak zijn er al verschillende doelstellingen. Zo is er een grote verzekeraar die in 2030 350.000 zakelijke en particuliere klanten ondersteund wil hebben bij het verlagen van hun CO2-uitstoot. Een andere verzekeraar richt zich op het aanleggen van groene daken bij bedrijven en het ondersteunen van VvE’s. Daarnaast formuleert deze verzekeraar duidelijke engagementdoelen. Zo moet er in 2025 een engagementstrategie liggen voor 25 procent van de zakelijke portefeuille, te beginnen met de agrarische sector. En dit moet in 2030 zijn opgebouwd tot 50 procent. Samenvattend zullen we de komende jaren meer interactie en engagement zien tussen verzekeraars en klanten.

Een laatste ontwikkeling die bij verschillende verzekeraars te zien is, is het opzetten van een klimaatacceptatieteam (of een soortgelijke term). Wanneer een risico nieuw is en tegelijkertijd een positieve bijdrage levert aan het verminderen van de CO2-uitstoot, zetten de deskundigen in deze teams zich extra in om een verzekeringsoplossing aan te bieden.

Reactie toevoegen

 
PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

“We zijn ontzettend blij en voelen ons vereerd dat wij genomineerd zijn voor de VVP Advies Award 2024 in de categorie Pensioen. Het bedrijf is de afgelopen...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

De meerwaarde van minder

De meerwaarde van minder

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 2-2024) Bo-rent, SnappCar, Greenwheels, Airbnb, Peerby (huren bij je buren), het...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....