Maak een uithangbord van uw klant

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben van mond-tot mondreclame’. Dan denk ik steevast, dat is mooi, maar hoe zorg je nu dat je van mond tot mond gaat? En zou dit soort promotie ook niet dé manier zijn voor het kleinere assurantiekantoor om aan nieuwe klanten te komen?

Met standaard marketingcommunicatie is het voor een klein assurantiekantoor haast ondoenlijk om tegenwoordig nog op te vallen in de mêlee van communicatie-uitingen. Daarnaast heeft het gemiddelde kantoor vaak amper tijd voor marketing. Als er al tijd voor is, is het vaak de vraag waar te beginnen. Wat marketeers al lang geleden hebben ontdekt, is dat het veel sterker is, om anderen te laten vertellen wat je pluspunten zijn. Je hoort immers ook liever van de buurman of een zakenpartner dat je naar een bepaald bedrijf moet gaan, dan dat het bedrijf het zelf vertelt. Tegenwoordig kun je dan ook niets meer kopen of je wordt gevraagd het product of de dienstverlening te beoordelen middels cijfers, sterren, likes, testimonials, reviews noem maar op. In marketingterminologie noemen we dit ook wel referral marketing.

Het moge duidelijk zijn dat de impact van een externe die iets positiefs over jouw bedrijf zegt, veel waardevoller is, dan welke van je eigen communicatiedragers dan ook. Ik begin dan ook steeds meer te geloven dat er met referral marketing veel te winnen valt voor assurantiekantoren. De vraag is echter hoe je ervoor zorgt dat klanten positief over je gaan praten.

Het stimuleren van mond-tot-mondreclame begint natuurlijk met een uitstekende dienstverle

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

ning. Mijns inziens heb je hier een paar basisingrediënten voor nodig. 1) Goede verzekeringsproducten; de juiste dekking, geen overlap, uitstekende voorwaarden. 2) Passende premies; bied eventueel jaarlijks een scan aan om dit in kaart te brengen. 3) Een buitengewone afhandeling. Dit betekent niet per se de snelste afhandeling, maar wel een afhandeling waar klanten proactief op de hoogte worden gehouden en helderheid en transparantie de norm zijn. Tot zover nog wel te doen toch?

Om je dienstverlening van de buitencategorie te maken, zou ik het doordrenken met de menselijke maat. Wees sympathiek en authentiek. Verras je klanten waar mogelijk. Straal met het hele kantoor plezier uit. Laat merken dat jullie niets liever doen dan klanten ontzorgen door risico’s af te dekken. Have fun! Wanneer een goede dienstverlening staat, is het zaak te zorgen dat je klanten hierover gaan praten. Je kunt natuurlijk afwachten en hopen dat de ‘rumour around the brand’ vanzelf ontstaat, dat gebeurt vrijwel altijd in een zekere mate, maar je kunt ook het heft in eigen hand nemen en stimuleren dat klanten jou actief promoten. Wat je hiervoor nodig hebt, is een ambassadeursprogramma. In mijn volgende artikel ga ik hier verder op in.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...