Minder lullen, meer doen

Column MoneyView

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 02-2022) De coronacrisis, de ellende in Oekraïne en de verkiezingsuitslag: ik zie er een les in voor onze branche.

In het voorjaar van 2020 was het alle hens aan dek bij de welzijnsorganisaties in de stad waar ik woon. De lockdown joeg ons allemaal achter onze voordeur terug. Wie niet zelfredzaam is, moest hulp aangeboden krijgen. Er werd een speciale website gelanceerd waarop hulpverzoeken geplaatst konden worden. Tal van vrijwilligers stonden klaar om uit te rukken. Alleen: er kwamen nauwelijks verzoeken binnen. Wat bleek, ineens keken buren naar elkaar om. Ze deden boodschappen voor wie dat niet kon, hielden een oogje in het zeil bij die eenzame oudere verderop in de straat, maakten geregeld een praatje via het raam of de brievenbus. Mensen losten het onderling op.

Dat een crisis het goede in mensen naar boven haalt, blijkt ook uit de oorlog in Oekraïne. De standvastigheid van de Oekraïners is indrukwekkend. De snelheid waarmee opvang voor de immense vluchtelingenstroom is georganiseerd ook. Overal in ons land zijn mensen spontaan bezig met het inzamelen van geld en goederen voor de getroffenen. De oorlog heeft ons met een schok duidelijk gemaakt dat vrede en welvaart helemaal niet vanzelfsprekend zijn. We zijn kwetsbaar.

In tijden van crisis treedt bijna altijd het fenomeen ‘rally around the flag’ op. Opvallend genoeg zien we dat niet in de uitslag terug van de recente gemeenteraadsverkiezingen. Hoewel de kranten uitpuilen van de analyses, heb ik met mijn boerenverstand de mijne gemaakt. De lage opkomst en de groei van de zogeheten lokale partijen hebben volgens mij met elkaar te maken. Saamhorigheid is er genoeg, maar de verhouding tussen burger en overheid is in toenemende mate troebel.

Vertrouwen

Met kromme tenen hoor ik ‘de stem van de straat’ zeggen dat ze niet stemmen omdat het toch allemaal niks uitmaakt, dat Den Haag ze in de steek heeft gelaten, ze de praatjes van politici niet meer geloven. Kromme tenen – en met pijn in mijn buik. Want hoe overdreven ik die uitlatingen ook vindt, de kloof ís er en wordt eerder groter dan kleiner. Met verbazing zie ik op TV hoe landelijke politici victorie kraaien na de uitslag, terwijl hun partijen toch echt zetels hebben ingeleverd. Een week eerder spraken ze nog vol zorgen over het gebrek aan vertrouwen in de politiek. Die politici hebben zelf geen vertrouwen in de opmerkzaamheid van de burgers als ze denken met slap gepraat mooi weer te kunnen spelen. De kloof is weer een beetje groter geworden.

Wie desondanks wel stemde, deed dat meer dan voorheen op een lokale lijst. Die zijn vrij van de smetten van hun Haagse partijgenoten en positioneren zich met gemak aan de kant van de burger. Dat het programma nogal populistisch van aard is, is een logisch gevolg. Maar dat is niet het enige. Veel van de lokale lijsten bevatten mensen met een eigen achterban.

Daarmee wordt over een breed front stemmen verzameld. Ik heb de verkiezingsuitslag van mijn eigen stad erbij gepakt en van de grootste partijen uitgerekend hoeveel van hun kandidaten meer dan vijf procent van de op hun partij uitgebrachte stemmen heeft gekregen. Bij de landelijke partijen is dat 20 procent, bij de lokale lijsten maar liefst 80 procent. Blijkbaar zijn ze meer onder mensen en dat geeft vertrouwen.

Onafhankelijk financieel spreekuur

De moraal van dit verhaal: uiteindelijk gaat het om verbinding tussen mensen, er voor elkaar zijn als dat nodig is. Dat doet mij denken aan de schoonheidswedstrijd die dit magazine in 2019 organiseerde, voor wie heeft het beste voorstel deed voor een campagne om het imago van het adviesvak te versterken. Mijn inbreng was gebaseerd op niet lullen maar poetsen, niet zeggen maar doen: het Onafhankelijk Financieel Spreekuur. Elke woensdagochtend mogen mensen bij het spreekuur binnenlopen, zonder afspraak. Liefst in een buurthuis of bibliotheek. In het spreekuur leggen ze hun vragen aan u voor. Veel ervan zult u ter plekke kunnen beantwoorden. Soms is meer tijd of andere deskundigheid nodig. In dat geval kunt u de bezoeker doorverwijzen of uitnodigen voor een langer gesprek, maar dan wel op afspraak. Het belangrijkste is dat er geen drempel is, waardoor er gemakkelijk vertrouwen kan ontstaan. Onze wereld heeft dat nodig.

‘Uiteindelijk gaat het om verbinding tussen mensen’

We moeten voor elkaar zorgen. U heeft deskundigheid waar mensen écht wat aan hebben. Door iets daarvan aan de gemeenschap te geven, bereikt u drie dingen. Het is goed voor uw naam en imago en het gaat u ongetwijfeld nieuwe klanten opleveren. Het derde is misschien wel het belangrijkste: het is ronduit leuk om te doen. Wie weet is dit het moment om het plan uit de mottenballen te halen!

Reactie toevoegen

 
Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Overlijdensrisicoverzekeringen worden steeds goedkoper. Onderzoek van MoneyView laat zien dat in 2021 de gemiddelde premie 3,7 procent lager ligt dan een jaar eerder....

MoneyView: brommerverzekering voor jongeren extreem duur

MoneyView: brommerverzekering voor jongeren extreem duur

De prijsverschillen van brommerverzekeringen voor jongeren zijn enorm, aldus MoneyView in het Special Item Tweewielerverzekeringen.  "Een zestienjarige bestuurder...

MoneyView vernieuwt analysetools voor beleggingen

MoneyView vernieuwt analysetools voor beleggingen

MoneyView heeft haar benchmarkplatforms voor het analyseren van beleggingsproducten vernieuwd. Met de vernieuwde MoneyView ProductManager voor Beleggings- en Lijfrenterekeningen...

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Meer lef, minder angst

Meer lef, minder angst

(Peter Post, MoneyView, in VVP 5-2021) Onze financiële instituten hebben in hun drang om maar ‘compliant’ te willen zijn een flinke berg creativiteit...

Grote verschillen in keuzemogelijkheden bij doorbeleg lifecycles

Grote verschillen in keuzemogelijkheden bij doorbeleg lifecycles

Onderzoek van MoneyView naar pensioenoplossingen voor het MKB laat zien dat de keuzemogelijkheden bij doorbeleg lifecycles flink uiteenlopen en kennis van zaken...

MoneyView: alleen renteverhogingen via spaarplatform Raisin

MoneyView: alleen renteverhogingen via spaarplatform Raisin

"Opvallend is dat alle renteverhogingen die in het derde kwartaal van dit jaar zijn doorgevoerd, hebben plaatsgevonden bij spaarproducten van buitenlandse aanbieders...

Vrije advocaatkeuze niet zo vrij

Vrije advocaatkeuze niet zo vrij

Verzekeraars werpen steeds meer drempels op ten aanzien van de vrije advocaatkeuze, constateert het MoneyView Special Item Recht en Aasnprakelijkheid. MoneyView:...

MoneyView maakt woonlastenmodule compleet

MoneyView maakt woonlastenmodule compleet

In de nieuwe versie van MoneyView AeQuote Woonlastenverzekeringen zijn nu alle varianten opgenomen. Het bureau: “Er komen steeds meer producten op de markt,...