Tijd om de mouwen op te stropen

Veerle van der Ven 2023

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer onder financieel professionals naar een hoger niveau te tillen. Hoe leeft actief klantbeheer onder adviseurs? En hoe actief zijn ze daar eigenlijk al mee? De stichting onderzocht het in 2022 én in 2023. De uitkomst is positief: we mogen concluderen dat actief klantbeheer (met name bij de kleinere kantoren) in de lift zit! Een mooie opsteker voor onze branche. Tegelijkertijd is er ook nog flink wat werk aan de winkel. Dus, tijd om de mouwen op te stropen en aan de slag te gaan.

Even terug naar het begin. In 2021 sloegen negen kwartiermakers de handen ineen om zich sterk te maken voor het vergroten van de financiële gezondheid van consumenten. Daarbij richtten zij de pijlen op het professionaliseren van actief klantbeheer in de financiële sector. Eerst werd het vertrekpunt in kaart gebracht door middel van een nul-meting: hierdoor kwam er inzicht in het volwassenheidsniveau én de bottlenecks met betrekking tot actief klantbeheer. Vervolgens heeft de stichting een aantal activiteiten ontplooid om actief klantbeheer op de kaart te zetten. Zo was de stichting niet alleen aanwezig bij diverse events, maar organiseerde bijvoorbeeld ook een rondetafelbijeenkomst en droeg bij aan het ontwikkelen van opleidingen op het gebied van actief klantbeheer.

‘Adviseurs schatten in dat gemiddeld bijna een kwart van de inkomsten afkomstig zijn van actief klantbeheer’

Groei volwassenheidsniveau

Uit het onderzoek in 2023 blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt met betrekking tot het volwassenheidsniveau. We zien een mooie ontwikkeling op niveau 3. Dat zijn de advieskantoren waarbij actief klantbeheer al goed is ingebed in de organisatie. Op dat niveau wordt de grootste groei doorgemaakt (van twaalf procent naar zeventien procent). Maar er liggen zeker ook nog genoeg kansen: maar liefst 50 procent van de adviseurs doet nog weinig aan actief klantbeheer. Ook díe groep willen we uiteindelijk bereiken met concrete handvatten.

De hypotheekmarkt is de laatste tijd behoorlijk afgekoeld en de oversluitmarkt nagenoeg opgedroogd. Hierdoor is het soms een stuk rustiger. Dat kan even wennen zijn, maar biedt ook kansen om actief klantbeheer (hoger) op de agenda te zetten. De vraag ‘waarom actief klantbeheer?’ heeft plaatsgemaakt voor ‘hóe doe ik dit?’. Dit zien we ook terug in de cijfers en gesprekken die wij voeren: die gaan steeds vaker over de praktische invulling van actief klantbeheer.

Waar loopt de adviseur tegen aan?

Het goede nieuws is dat de adviseur in 2023 minder vaak belemmeringen ervaart, met name op het gebied van privacy en tijdsgebrek. Lastig blijft het gebrek aan actuele (klant)data en het vinden van een verdienmodel. Opvallend detail is dat de kleinere advieskantoren vaker over actuele data beschikken. Komt dit doordat zij een ‘innigere relatie’ hebben met hun klanten ‘om de hoek’?

Inzoomen

Verder ingezoomd op de cijfers van het onderzoek vallen een aantal belangrijke zaken op.

Opstarten en groeien

We zien dat adviseurs opschuiven qua volwassenheidsniveau. Steeds meer adviseurs hebben een start gemaakt met actief klantbeheer. Dat levert meteen ook een aantal concrete vragen op als: ‘welke tools zijn er?’, ‘hoe kom ik aan data?’ en ‘hoe word ik succesvol?’. Het maken van een eenvoudig plan is vaak de eerste stap.

Het creëren van inzicht in de doelgroep én aanpak. Het maken van een eenvoudig plan met daarin meer informatie over ‘wie ga ik benaderen, over welk onderwerp, wanneer, hoe vaak, per e-mail of telefonisch’ is al een goed startpunt. Maar ook informatie over hoeveel opdrachten de adviseur verwacht daar direct of indirect uit te halen mag eigenlijk niet ontbreken. Dat kan al op een A4-tje. Dat geeft richting en zorgt uiteindelijk voor meer effectiviteit.

Het gesprek aangaan

Daarnaast kan het ook waardevol zijn als adviseurs hierover met elkaar in gesprek gaan. Informatie delen over tools, ervaringen, learnings én struikelblokken. We merken dat adviseurs daar open over zijn en elkaar ook verder kunnen helpen.

Er zijn ook verschillende events waaruit blijkt dat actief klantbeheer een hot topic is. Én verschillende opleidingen die praktische handvatten bieden. Denk bijvoorbeeld aan de client officer opleiding.

Hoe zit het met het verdienmodel?

We zien dat het vinden van een goed verdienmodel nog een bottleneck kan zijn. Adviseurs gaan hier ook nog verschillend mee om. 64 procent rekent een fee. Terwijl 37 procent werkt met een abonnement en 31 procent van de adviseurs werkt op basis van uurloon. Dit aantal is overigens ook toegenomen ten opzichte van 2022.

En wat levert het op? Adviseurs schatten in dat gemiddeld bijna een kwart van de inkomsten afkomstig

Tips voor de adviseur

• Benadruk wat je voor de klant kan betekenen , al bij het eerste contact. Ben je er alleen voor de aankoop of voor de lange termijn? Wees niet te bescheiden en laat zien wat je meerwaarde is, maak je werk zichtbaar, ook als er geen aanpassing is geweest naar aanleiding van jouw advies

• Nodig de klant uit om ook contact met jou op te nemen , en geef voorbeelden van situaties wanneer dit zou kunnen en hoe jij de klant dan van dienst kunt zijn.

• Je kan verschillende verdienmodellen hanteren , passend bij jou én bij de klant. Een abonnement, een vast uurtarief of zelfs een vast bedrag vooruit. Bespreek dit met de klant zodat je weet wat hem of haar aanspreekt.

Het werkt motiverend om inzicht te hebben in de resultaten . Denk hier dus vooraf over na. Wat verwacht je dat het oplevert en op welke termijn? Zo kun je zelf bijsturen, bijvoorbeeld door klanten op andere momenten of over andere onderwerpen te contacteren.

Veerle van der Ven: ‘Maak een simpel plan en begin.’

zijn van actief klantbeheer. Dit is dus een schatting, want bijna de helft van de adviseurs geeft tegelijkertijd aan geen inzicht te hebben in de opbrengsten van actief klantbeheer. Ook heeft 60 procent van de respondenten op dit vlak nog geen targets bepaald. Het bepalen van targets en het inrichten van een goed verdienmodel blijft een aandachtspunt. Veel adviseurs zijn wel overtuigd van het nut van actief klantbeheer, maar vinden het tegelijkertijd moeilijk er geld voor te vragen. Toch zien we bij adviseurs die verder zijn op dit vlak dat zij hier geen problemen mee ervaren. Het gaat er vooral om dat je je waarde als adviseur goed zichtbaar weet te maken. Dat biedt een mooi perspectief voor adviseurs die hier net mee aan de slag zijn.

Kortom

De tijd van ‘waarom actief klantbeheer?’ is dus voorbij. Nu is het zaak om het een structureel en winstgevend onderdeel te maken van onze dagelijkse dienstverlening. Dat doen we samen met verschillende branchepartijen. Hoe? Maak een simpel plan en vooral: begin. Dan merk je vanzelf hoe het nog beter kan. Dat is goed voor jou en vooral: voor onze klant.

Michiel van Vugt is voorzitter van de Stichting Actief klantbeheer en Veerle van der Ven is een van de eerste kwartiermakers van de Stichting namens Obvion.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Doe meer voor minder klanten

Doe meer voor minder klanten

(Adviseur Maurice van den Hemel in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent...

Van (re)actief naar generatief

Van (re)actief naar generatief

(Jack Vos, Onesurance, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel kantoren handelen in de waan van de dag voornamelijk nog reactief. Bij actief klantbeheer...

In goede maar ook in slechte tijden

In goede maar ook in slechte tijden

(Michel Ligtlee, Vereniging Eigen Huis, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Ruim één jaar geleden hebben diverse marktpartijen het manifest...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Leef je klant

Leef je klant

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’....

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

(Adviseur Chris de Bruin in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) In de ideale wereld van financiële dienstverlening komt zorgplicht niet aan de orde....

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Het in 2021 opgestarte branche-initiatief rond ‘actief klantbeheer’ krijgt steeds meer vorm. Onlangs is een speciale stichting opgericht, de Stichting...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Actief klantbeheer collectief stimuleren

Actief klantbeheer collectief stimuleren

(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...