Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister Hoekstra: "Mogelijk kunnen hypotheekadviseurs hun adviesrol nog beter invullen wanneer zij kennis hebben over het ankereffect en hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de beslissing over een passende hypotheek."

CentERdata, Nibud en de Universiteit van Amsterdam hebben onderzoek gedaan naar de mogelijk sturende werking van het informeren van consumenten over het maximale hypotheekbedrag dat zij op grond van de leennormen in de Tijdelijke regeling hypothecair krediet kunnen lenen en hoe een dergelijk ankereffect kan worden tegengegaan. Het ankereffect blijkt robuust en werkt door in alle onderzochte fasen van het hypotheekkeuzeproces; bij het invullen van een prijsrange bij het zoeken naar woningen, het selecteren van duurdere woningen om te bezichtigen, en het vaker in de wind slaan van een negatief advies van een financieel adviseur. Meerdere interventies leken in een eerste set van experimenten kansrijk om het ankereffect tegen te gaan. Bijvoorbeeld het geven van een hypotheekbedrag dat meer passend is in de specifieke situatie van de klant, of het geven van uitleg waarom het maximale hypotheekbedrag in de toekomst mogelijk voor die klant te hoog kan zijn. 

Echter, de effectiviteit hiervan bleek beperkt te zijn in vervolgexperimenten met deelnemers die verwachten binnen enkele jaren daadwerkelijk een huis te zullen kopen en die keuzes maakten onder meer realistische omstandigheden. Het enige dat – uitsluitend bij mensen met een lager inkomen – nog wel consistent het ankereffect verkleinde was het advies van een expert. Wanneer een hypotheekadviseur richting de klant aangaf wat een passend hypotheekbedrag zou zijn gelet op de situatie van die klant, leek dit het ankereffect nog het meest effectief tegen te gaan. Uit de interviews bleek dat hypotheekadviseurs zich echter niet helemaal bewust zijn van het ankereffect en de sturende rol die zij hebben.

De minister: "Partijen die dit raakt, zoals de hypotheekadviseurs en kredietverstrekkers, kunnen hiermee verder mee aan de slag gaan. Deze partijen nodig ik uit om verder te verkennen in hoeverre de kennis over het ankereffect een meer prominente rol kan krijgen in het adviesproces en of nadere (real-life) experimenten wenselijk zijn."

Voortgang Actieplan Consumentenkeuzes

Het onderzoek vond plaats in het kader van het Actieplan Consumentenkeuzes. Hoekstra meldt de Tweede Kamer tevreden te zijn over de voortgang tot nu van het actieplan.

De minister: "In het actieplan werken de financiële sector, consumentenorganisaties en kennisinstituten samen om vernieuwende manieren te ontwikkelen om consumentenkeuzes te faciliteren en delen zij kennis op dit vlak. Ik ben zeer verheugd dat ondanks de gevolgen van de coronacrisis, het overgrote deel van de deelnemende partijen de uitwerking van hun initiatieven heeft kunnen voortzetten."

Inmiddels zijn zo’n veertig partijen betrokken bij het Actieplan Consumentenkeuzes; een verdubbeling ten opzichte van de start een jaar geleden.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Andre van Eck - van Bruggen Adviesgroep 11 februari 2021

Ik heb het rapport op hoofdlijnen doorgelezen. Het valt mij wel op dat men stellig iets beweert terwijl er maar 9 hypotheekadviseurs bevraagd zijn door de opstellers van het rapport. Zij zijn dus kennelijk representatief voor duizenden hypotheekadviseurs. Dat vind ik nogal bijzonder.

Meer over
"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

“De rol van financieel adviseurs in Nederland zou moeten zijn om consumenten te helpen hun doelkapitaal op lange termijn te halen. Hypotheekadvies én...

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

"We hebben heel hard gewerkt aan de online hypotheek advies module. Naar verwachting kun je eind januari bij ons je eigen hypotheek samenstellen. En zodra je...

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Bijna een kwart (24,6 procent) van de klanten van bijBouwe ziet af van een hypotheekadvies en sluit zelf een hypotheek af. Dit constateert de online hypotheekverstrekker...

Franchiseformule finzie uit startblokken

Franchiseformule finzie uit startblokken

Niet 'Julia' maar 'Finzie' is de naam van de nieuwe franchiseformule van Romeo Financiële Diensten. Doel is consumenten beter en voordeliger te bedienen vanuit...

AFM wijst op risico's maximale hypotheek

AFM wijst op risico's maximale hypotheek

De AFM roept hypotheekadviseurs en huizenkopers op om voorzichtig te zijn met het afsluiten van een maximale hypotheek, nu de woningprijzen weer stijgen. De toezichthouder...

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

Sinds de invoering van het provisieverbod betaalt de klant rechtstreeks voor het advies van een hypotheekadviseur. Een klant met een betalingsprobleem heeft echter...

Moneywise: compleet hypotheekadvies voor 950 euro

Moneywise: compleet hypotheekadvies voor 950 euro

MoneyWise kiest voor de rol van prijsvechter op de markt van hypotheekadvies. "Bij veel partijen is hypotheekadvies te duur, nu de regelgeving sterk is versimpeld...

Knab komt met online hypotheekadvies

Knab komt met online hypotheekadvies

Online bank Knab heeft het Knab Lab geopend, om samen met klanten nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. De eerste drie nieuwe producten en diensten die direct...

Hypotheekverstrekkers jagen klant op kosten

Hypotheekverstrekkers jagen klant op kosten

Hypotheekverstrekkers jagen klanten onnodig op kosten door bij eenvoudige aanpassingen van de hypotheek te eisen dat ze eerst voor advies naar een adviseur gaan....

Veel mensen blijven denken dat hypotheekadvies gratis is

Veel mensen blijven denken dat hypotheekadvies gratis is

Nog steeds weet ruim een kwart van de sluiters (28 procent) niet goed hoe de hypotheekadviseur wordt beloond. Dat blijkt uit de jongste consumentenmonitor van de...