Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister Hoekstra: "Mogelijk kunnen hypotheekadviseurs hun adviesrol nog beter invullen wanneer zij kennis hebben over het ankereffect en hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de beslissing over een passende hypotheek."

CentERdata, Nibud en de Universiteit van Amsterdam hebben onderzoek gedaan naar de mogelijk sturende werking van het informeren van consumenten over het maximale hypotheekbedrag dat zij op grond van de leennormen in de Tijdelijke regeling hypothecair krediet kunnen lenen en hoe een dergelijk ankereffect kan worden tegengegaan. Het ankereffect blijkt robuust en werkt door in alle onderzochte fasen van het hypotheekkeuzeproces; bij het invullen van een prijsrange bij het zoeken naar woningen, het selecteren van duurdere woningen om te bezichtigen, en het vaker in de wind slaan van een negatief advies van een financieel adviseur. Meerdere interventies leken in een eerste set van experimenten kansrijk om het ankereffect tegen te gaan. Bijvoorbeeld het geven van een hypotheekbedrag dat meer passend is in de specifieke situatie van de klant, of het geven van uitleg waarom het maximale hypotheekbedrag in de toekomst mogelijk voor die klant te hoog kan zijn. 

Echter, de effectiviteit hiervan bleek beperkt te zijn in vervolgexperimenten met deelnemers die verwachten binnen enkele jaren daadwerkelijk een huis te zullen kopen en die keuzes maakten onder meer realistische omstandigheden. Het enige dat – uitsluitend bij mensen met een lager inkomen – nog wel consistent het ankereffect verkleinde was het advies van een expert. Wanneer een hypotheekadviseur richting de klant aangaf wat een passend hypotheekbedrag zou zijn gelet op de situatie van die klant, leek dit het ankereffect nog het meest effectief tegen te gaan. Uit de interviews bleek dat hypotheekadviseurs zich echter niet helemaal bewust zijn van het ankereffect en de sturende rol die zij hebben.

De minister: "Partijen die dit raakt, zoals de hypotheekadviseurs en kredietverstrekkers, kunnen hiermee verder mee aan de slag gaan. Deze partijen nodig ik uit om verder te verkennen in hoeverre de kennis over het ankereffect een meer prominente rol kan krijgen in het adviesproces en of nadere (real-life) experimenten wenselijk zijn."

Voortgang Actieplan Consumentenkeuzes

Het onderzoek vond plaats in het kader van het Actieplan Consumentenkeuzes. Hoekstra meldt de Tweede Kamer tevreden te zijn over de voortgang tot nu van het actieplan.

De minister: "In het actieplan werken de financiële sector, consumentenorganisaties en kennisinstituten samen om vernieuwende manieren te ontwikkelen om consumentenkeuzes te faciliteren en delen zij kennis op dit vlak. Ik ben zeer verheugd dat ondanks de gevolgen van de coronacrisis, het overgrote deel van de deelnemende partijen de uitwerking van hun initiatieven heeft kunnen voortzetten."

Inmiddels zijn zo’n veertig partijen betrokken bij het Actieplan Consumentenkeuzes; een verdubbeling ten opzichte van de start een jaar geleden.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Andre van Eck - van Bruggen Adviesgroep 11 februari 2021

Ik heb het rapport op hoofdlijnen doorgelezen. Het valt mij wel op dat men stellig iets beweert terwijl er maar 9 hypotheekadviseurs bevraagd zijn door de opstellers van het rapport. Zij zijn dus kennelijk representatief voor duizenden hypotheekadviseurs. Dat vind ik nogal bijzonder.

Meer over
Klant verwacht mensgerichte hypotheekadviseur

Klant verwacht mensgerichte hypotheekadviseur

Klanten verwachten een actieve en klantvriendelijke benadering voor de kosten die zij betalen voor een hypotheekadvies. Ook verwachten ze meer inleving in hun situatie....

"hypotheekadvies banken van lagere kwaliteit"

"hypotheekadvies banken van lagere kwaliteit"

Consumenten betalen bij grote banken minder voor hypotheekadvies, maar de kwaliteit van het advies is ook lager dan bij hypotheekketens en intermediairs. Dit blijkt...

Ing gaat klant met betalingsproblemen proactief benaderen

Ing gaat klant met betalingsproblemen proactief benaderen

ING gaat 20.000 huizenbezitters van wie de bank vermoedt dat ze in financiële problemen komen, proactief benaderen. De bank wil voorkomen dat mensen achterop...

"loktarief hypotheekadvies Rabobank misleidend"

"loktarief hypotheekadvies Rabobank misleidend"

"Het 'no cure no pay'-tarief voor hypotheekadvies van de Rabobank is misleidend, want gratis bestaat niet", aldus Adfiz in een reactie op de nieuwe tarieven...

Drie hypotheek-adviezen voor de prijs van één

Drie hypotheek-adviezen voor de prijs van één

Via Hypotheek-aanvragen.nl kunnen consumenten bij drie onafhankelijke bedrijven hypotheekadvies inwinnen voor de prijs van één. Dit 'nieuwe verdienmodel...

Rabobank prijsvechter in \'hypotheekadvies\'

Rabobank prijsvechter in \'hypotheekadvies\'

Rabobank gaat een tarief voor hypotheekadvies hanteren van 1.750 euro. Dit is veel lager dan de tarieven van ABN Amro en ING (2.100 euro). Klanten van Rabobank die...

Geen brood meer in hypotheekadvies sec

Geen brood meer in hypotheekadvies sec

"Een verdienmodel op basis van uitsluitend hypotheekadvies lijkt weinig toekomst te hebben", stelt SEH-directeur Bart de Nie in 'Erkend'. De Nie: "Concepten...

Ing biedt hypotheekadvies via Facebook

Ing biedt hypotheekadvies via Facebook

ING biedt starters en doorstromers vanaf vandaag de mogelijkheid om op Facebook vragen te stellen aan hypotheekexperts. Tijdens de Open Huizen Dag kan men bij 32...

"geen openheid over prijs hypotheekadvies"

"geen openheid over prijs hypotheekadvies"

De Consumentenbond roept de sector op "niet langer zijn kop in het zand te steken en nu eindelijk open te zijn over de kwaliteit én de prijs van hun...

Hypotheekklant meest tevreden over onafhankelijke adviseur

Hypotheekklant meest tevreden over onafhankelijke adviseur

De tevredenheid van alle mensen die in contact komen met een hypotheekbemiddelaar is licht gestegen van 7,3 naar 7,4. Het meest tevreden zijn mensen over de onafhankelijke...