Met innovatieve samenwerking beter fraude signaleren

Councyl vk

Om mogelijke fraudegevallen sneller te kunnen signaleren en onderzoeken, ontwikkelde technologiebedrijf Councyl voor het Waarborgfonds Motorverkeer zelflerende software, gebaseerd op ‘expert-data’ van de eigen medewerkers.

De medewerkers van het Schadecentrum, die verantwoordelijk zijn voor de behandeling van de claims van het Waarborgfonds, zijn getraind om verdachte situaties te herkennen. Wanneer zij twijfel hebben over een melding, sturen zij deze door naar de afdeling Speciale Zaken voor nader onderzoek. Onderzoeksindicatoren spelen hierbij een rol, maar daarnaast is het ook een kwestie van praktijkervaring die maakt dat medewerkers van het Schadecentrum een neus hebben voor het herkennen van mogelijke fraude. Niet onbelangrijk daarbij is de rol van de fraudecontactpersoon op de afdeling die haar collega’s met raad en daad bijstaat. De Vereende zocht een inventieve manier om de medewerkers hierin te ondersteunen en vond die bij Councyl, een spin-off van de TU Delft.

Reactie toevoegen

 
Schadevergoeding consument na misbruik creditcard

Schadevergoeding consument na misbruik creditcard

Geldverstrekker Quander is er ten onrechte vanuit gegaan dat een consument 'grof onzorgvuldig' of frauduleus heeft gehandeld. Het schadebedrag van 1400 euro als...

Valse claims bij reisverzekeringen verdubbeld

Valse claims bij reisverzekeringen verdubbeld

Het aantal valse claims bij reisverzekeringen is verdubbeld, aldus het Verbond van Verzekeraars donderdagochtend in het AD. "Jongeren tussen 25 en 35 jaar dienden...

Forse daling onterechte zorgdeclaraties

Forse daling onterechte zorgdeclaraties

Het bedrag aan onterechte declaraties bij zorgverzekeraars is in 2016 gedaald van 505 miljoen naar 392 miljoen euro, blijkt uit de jaarlijkse controle- en fraudecijfers...

Forse toename aantal claims voor schade wegmeubilair

Forse toename aantal claims voor schade wegmeubilair

In 2016 steeg het aantal claims voor schade aan wegmeubilair met 12 procent tot 18.269, aldus blijkt uit het jaarverlsag van het Waarborgfonds Motorverkeer. ...

Verzekeraars meer 'streetwise' bij aanpak fraude

Verzekeraars meer 'streetwise' bij aanpak fraude

Verzekeraars hebben in 2016 21 procent meer fraudeonderzoeken gemeld bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars....

Verzekeraar mag bij fraude niet alle polissen opzeggen

Verzekeraar mag bij fraude niet alle polissen opzeggen

 Een verzekeraar mag niet alle polissen van de betreffende klant opzeggen ook al heeft hij bij het aangaan van één van deze verzekeringen iets...

Internetfraude  voorkomen

Internetfraude voorkomen

Internetfraude is een groeiend probleem en neemt vele vormen aan. Onder meer phishing, pharming en identiteitsfraude kunnen voor veel problemen zorgen. Een financieel...

Vermoeden van fraude alleen niet genoeg om uitkering te weigeren

Vermoeden van fraude alleen niet genoeg om uitkering te weigeren

Een verzekeraar kan geen uitkering weigeren alleen wegens het vermoeden van fraude. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) stelt in Uitspraak...

Minder fraude bij zorgdeclaraties

Minder fraude bij zorgdeclaraties

Zorgverzekeraars Nederland meldt minder fraude bij zorgdeclaraties. De koepelorganisatie: "In 2015 hebben zorgverzekeraars 1.045 fraudeonderzoeken afgerond...

Fraude met internetbankieren: schade 3,1 miljoen

Fraude met internetbankieren: schade 3,1 miljoen

De totale schade als gevolg van fraude met internetbankieren beliep in het eerste halfjaar 3,1 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging Nederland...