Acht vernieuwers in de hypotheekmarkt

Als ik u zeg dat de Nederlandse consument zijn financiën steeds meer online regelt, vertel ik u niets nieuws. Het aantal tussenpersonen en financieel adviseurs neemt al jaren af. De meer ‘self directed’ consument zal daar deels debet aan zijn, maar ook door de stringentere weten regelgeving en het provisieverbod gooien adviseurs de handdoek in de ring.

Nu heb ik meer verstand van de ontwikkelingen op het vlak van innovatie, dus laat ik mij daartoe beperken. Hoewel de consument nog steeds de voorkeur geeft aan face-to-face contact als het gaat om hypotheekadvies, staan er wereldwijd vernieuwers op in de hypotheekmarkt. Zonder volledig te willen zijn presenteer ik hier acht vernieuwers in de hypotheekmarkt.

section1_page60_article47_1.jpg

 

bijBouwe. Deze Nederlandse hypotheekverstrekker laat de consument zijn hypotheek helemaal online afsluiten. Dat is op zich niet nieuw. Wel hebben ze het proces voor een hypotheekaanvraag opnieuw uitgevonden. Zo krijgt de consument binnen 10 minuten een hypotheekaanbod.

Habito. Het Engelse Habito heeft een chatbot ‘in dienst’. De aanvraag loopt voor een belangrijk deel via een virtuele assistent, maar wordt afgerond met een kort gesprek met een gecertificeerde hypotheekadviseur. Habito biedt je toegang tot zestig hypotheekverstrekkers en kan worden gezien als zien als Independer 2.0.

Rocket Mortgage. Deze Amerikaanse hypotheekvertrekker biedt wat bijBouwe nog op zijn verlanglijstje heeft staan: de consument hoeft geen gegevens in te scannen en up te loaden. Alle benodigde informatie wordt bij de bank en andere instanties opgehaald. Alles ingevuld? Binnen minuten krijg je te horen of de hypotheekaanvraag goedgekeurd is. Uiteraard heb je toegang tot een expert indien nodig.

Hypotheker | Gradefix. De Hypotheker is eind vorig jaar een pilot gestart samen met ABN Amro’s Gradefix. Gradefix maakt op basis van de transactiedata van de klant een rapport dat gebruikt wordt bij het hypotheekadvies. Tijdens de pilot wordt onderzocht of de klant en de adviseur tijd kunnen besparen bij het in kaart brengen van de inkomsten en uitgaven van de klant. Ook wordt de volledigheid van het verkregen inzicht via Gradefix vergeleken met het inzicht dat de huidige gebruikelijke methode biedt.

Loandolphin. Dit Australische bedrijf draait het proces om. De consument hoeft niet op zoek te gaan naar de beste hypotheekverstrekker. De aangesloten geldverstrekkers doen de consument een aanbod, op basis van de gegevens die de consument heeft verstrekt. Je hoeft niet naar de bank, de bank komt naar jou.

MoneYou | Ockto. Ook MoneYou vindt dat het aanvragen van een hypotheek eenvoudiger kan. Met hulp van FinTech Ockto verzamelt de consument via een beveiligde online verbinding al zijn gegevens bij verschillende overheidssites zoals De Belastingdienst, Mijn UWV en Mijn Pensioenoverzicht. Zijn de gegevens eenmaal verzameld, dan kan de consument deze eenvoudig in de aanvraag laden.

Morty. Deze online tussenpersoon uit New York gaat op basis van jouw persoonlijke informatie op zoek naar de beste hypotheekverstrekkers. In dit proces heb je toegang tot leerzame content die je helpt bij het maken van keuzes. Ook heb je toegang tot een expert en begeleidt Morty je bij de uiteindelijke aankoop van het huis.

Jungo. Het Nederlandse Jungo is vooral vernieuwend qua funding. Het belangrijkste deel van de hypotheek – 80 procent loan to value – wordt gefinancierd door institutionele beleggers. Het overige deel mag de consument ophalen bij de crowd. Jungo garandeert je een hypotheek tegen een scherpe rente, ongeacht of er investeerders meedoen.

Nu hoor ik u als financieel adviseur zeggen: ‘Mooi deze innovatieve hypotheekverstrekkers, maar wat kan ik daarmee?’ Eigenlijk moet u zichzelf de vraag stellen: ‘Hoe moet ik als adviseur in een wereld van disruptieve FinTechs, digital natives, online vergelijkingssites, chatbots en robo-advisors overleven?’ Zolang u in de ogen van de consument een goede adviseur bent, verwachtingen overtreft en de consument aan de beste hypotheek helpt, zal de consument loyaal aan u blijven. Maar ook zal u invulling moeten geven aan een hybride adviesmodel, waarbij u nieuwe technologie niet schuwt. Kortom: best of both worlds.

‘Adviseur die nieuwe technologie niet schuwt, kan met succes invulling geven aan hybride adviesmodel’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...