Acht vernieuwers in de hypotheekmarkt

Als ik u zeg dat de Nederlandse consument zijn financiën steeds meer online regelt, vertel ik u niets nieuws. Het aantal tussenpersonen en financieel adviseurs neemt al jaren af. De meer ‘self directed’ consument zal daar deels debet aan zijn, maar ook door de stringentere weten regelgeving en het provisieverbod gooien adviseurs de handdoek in de ring.

Nu heb ik meer verstand van de ontwikkelingen op het vlak van innovatie, dus laat ik mij daartoe beperken. Hoewel de consument nog steeds de voorkeur geeft aan face-to-face contact als het gaat om hypotheekadvies, staan er wereldwijd vernieuwers op in de hypotheekmarkt. Zonder volledig te willen zijn presenteer ik hier acht vernieuwers in de hypotheekmarkt.

section1_page60_article47_1.jpg

 

bijBouwe. Deze Nederlandse hypotheekverstrekker laat de consument zijn hypotheek helemaal online afsluiten. Dat is op zich niet nieuw. Wel hebben ze het proces voor een hypotheekaanvraag opnieuw uitgevonden. Zo krijgt de consument binnen 10 minuten een hypotheekaanbod.

Habito. Het Engelse Habito heeft een chatbot ‘in dienst’. De aanvraag loopt voor een belangrijk deel via een virtuele assistent, maar wordt afgerond met een kort gesprek met een gecertificeerde hypotheekadviseur. Habito biedt je toegang tot zestig hypotheekverstrekkers en kan worden gezien als zien als Independer 2.0.

Rocket Mortgage. Deze Amerikaanse hypotheekvertrekker biedt wat bijBouwe nog op zijn verlanglijstje heeft staan: de consument hoeft geen gegevens in te scannen en up te loaden. Alle benodigde informatie wordt bij de bank en andere instanties opgehaald. Alles ingevuld? Binnen minuten krijg je te horen of de hypotheekaanvraag goedgekeurd is. Uiteraard heb je toegang tot een expert indien nodig.

Hypotheker | Gradefix. De Hypotheker is eind vorig jaar een pilot gestart samen met ABN Amro’s Gradefix. Gradefix maakt op basis van de transactiedata van de klant een rapport dat gebruikt wordt bij het hypotheekadvies. Tijdens de pilot wordt onderzocht of de klant en de adviseur tijd kunnen besparen bij het in kaart brengen van de inkomsten en uitgaven van de klant. Ook wordt de volledigheid van het verkregen inzicht via Gradefix vergeleken met het inzicht dat de huidige gebruikelijke methode biedt.

Loandolphin. Dit Australische bedrijf draait het proces om. De consument hoeft niet op zoek te gaan naar de beste hypotheekverstrekker. De aangesloten geldverstrekkers doen de consument een aanbod, op basis van de gegevens die de consument heeft verstrekt. Je hoeft niet naar de bank, de bank komt naar jou.

MoneYou | Ockto. Ook MoneYou vindt dat het aanvragen van een hypotheek eenvoudiger kan. Met hulp van FinTech Ockto verzamelt de consument via een beveiligde online verbinding al zijn gegevens bij verschillende overheidssites zoals De Belastingdienst, Mijn UWV en Mijn Pensioenoverzicht. Zijn de gegevens eenmaal verzameld, dan kan de consument deze eenvoudig in de aanvraag laden.

Morty. Deze online tussenpersoon uit New York gaat op basis van jouw persoonlijke informatie op zoek naar de beste hypotheekverstrekkers. In dit proces heb je toegang tot leerzame content die je helpt bij het maken van keuzes. Ook heb je toegang tot een expert en begeleidt Morty je bij de uiteindelijke aankoop van het huis.

Jungo. Het Nederlandse Jungo is vooral vernieuwend qua funding. Het belangrijkste deel van de hypotheek – 80 procent loan to value – wordt gefinancierd door institutionele beleggers. Het overige deel mag de consument ophalen bij de crowd. Jungo garandeert je een hypotheek tegen een scherpe rente, ongeacht of er investeerders meedoen.

Nu hoor ik u als financieel adviseur zeggen: ‘Mooi deze innovatieve hypotheekverstrekkers, maar wat kan ik daarmee?’ Eigenlijk moet u zichzelf de vraag stellen: ‘Hoe moet ik als adviseur in een wereld van disruptieve FinTechs, digital natives, online vergelijkingssites, chatbots en robo-advisors overleven?’ Zolang u in de ogen van de consument een goede adviseur bent, verwachtingen overtreft en de consument aan de beste hypotheek helpt, zal de consument loyaal aan u blijven. Maar ook zal u invulling moeten geven aan een hybride adviesmodel, waarbij u nieuwe technologie niet schuwt. Kortom: best of both worlds.

‘Adviseur die nieuwe technologie niet schuwt, kan met succes invulling geven aan hybride adviesmodel’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Inschrijving JIP 2023 gestart

Inschrijving JIP 2023 gestart

Voor alles en voor iedereen een verzekering. Dat is het thema van de achtste editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond van Verzekeraars,...

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

De Britse verzekeringsmakelaar Superscript betreedt de Europese markt, met Rotterdam als uitvalsbasis. Superscript richt zich op Europese techbedrijven, veelal startups...