Onjuiste offerte risico voor adviseur

Kifid LOGO 2017

HYPOTHEKEN – Een consument laat zich in het kader van het afsluiten van een hypotheek bijstaan door een adviseur. Niet ter discussie staat dat consument en adviseur de bedoeling hadden om een hypotheek met variabele rente af te sluiten. Door misverstanden biedt de geldverstrekker echter een offerte voor een hypotheek met een rentevastperiode van tien jaar aan. Noch de adviseur, noch de consument signaleren deze fout. De offerte wordt geaccepteerd en de hypotheek wordt conform afgesloten. In het dienstverleningsdocument van de adviseur was als één van de werkzaamheden opgenomen “het controleren van de ontvangen offertes”.

De geschillencommissie doet een belangrijke uitspraak in het volgende citaat: “Anders dan de adviseur is de commissie echter van oordeel dat van een onjuiste offerte geen sprake kan zijn. Ook een ‘onjuiste’ offerte is een aanbod waarvan het de consument vrijstaat dit al dan niet te aanvaarden.” Vervolgens wordt de adviseur veroordeeld tot betaling van 70 procent van de schade. De overige 30 procent blijft voor rekening van de consument. Deze had immers ook behoren te zien dat de offerte niet conform zijn wens was.

De betekenis van deze uitspraak gaat verder dan alleen het domein hypotheken. Adviseurs moeten strikt controleren of een aanbieder een offerte uitbrengt conform de specificaties van de offerteaanvraag. Worden verschillen hiertussen niet gesignaleerd dan kan de geschillencommissie de adviseur hiervoor aansprakelijk houden. Zeker wanneer de dienstverlening ‘controleren van offertes’ nadrukkelijk aan de consument is gecommuniceerd. Maar ook zonder deze vermelding zal in het algemeen van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur worden verwacht dat deze controleert of aangevraagde offertes zijn opgesteld conform de offerteaanvraag

Reactie toevoegen

 
Editie
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...