Modelbrief Adfiz voor 'teruggeven' zorgplicht

Ken je vak (zorgplicht)

In de financiële adviespraktijk zijn er gevallen waarin het logisch is om de zorgplicht over te dragen van de bemiddelaar aan de aanbieder. Het belangrijkste voorbeeld betreft een klant die niet langer voor de dienstverlening van de bemiddelaar wenst te betalen. Aan de 'teruggave' van de zorgplicht aan de aanbieder zitten verschillende haken en ogen. Om financieel adviseurs hierbij te ondersteunen heeft Adfiz een modelbrief aan de aanbieder opgesteld.

Voor het praktijkgerichte katern 'Ken je vak!' in VVP verzorgt Adfiz een serie artikelen over de invulling van de zorgplicht. In het aprilnummer van VVP staat de verdeling van de zorgplicht centraal. In dit artikel wordt de vraag beantwoord wat de adviseur met de Wft-zorgplicht kan doen als de klant niet meer voor zijn dienstverlening kiest en er niet meer voor wil betalen. Door duidelijke afspraken te maken met zijn klanten kan de adviseur de nazorg zo groot of klein maken als nodig is om een goede band met de klant te onderhouden. Alleen de informatieplichten uit de Wft kan de adviseur niet zomaar ‘weg-contracteren’. Nu is de impact van die informatieplicht doorgaans beperkt, en zal de adviseur vaak goede commerciële redenen hebben om die informatieverstrekking altijd voor zijn rekening te willen nemen. Ook als de klant geen betaald abonnement wil afnemen. Maar wat als de adviseur toch van die zorgplicht af wil? Kun hij deze dan 'teruggeven' aan de aanbieder?  


Teruggeven gaat niet zomaar

De zorgplicht gaat pas over op het moment dat de verzekeraar deze aanvaardt. Het is dus van belang de overdracht van de zorgplicht aan de verzekeraar zorgvuldig vast te leggen. Volgens Adfiz zijn er bovendien signalen dat aanbieders niet altijd bereid zijn de zorgplicht zo maar terug te nemen. Om adviseurs hierbij te helpen heeft Adfiz een modelbrief voor de overdracht van de zorgplicht opgesteld.

 

Meldpunt klachten

Het onderwerp zorgplicht blijft in ontwikkeling. De rechtspraak is niet eenduidig. Er is dus niet op voorhand in te schatten hoe een rechter in een bepaalde zaak zal oordelen. Ook kunnen verzekeraars en consumenten hier verschillend mee omgaan. Adviseurs die discussie krijgen met een verzekeraar over de teruggave van de zorgplicht kunnen dit melden bij de branchevereniging via het Adfiz Meldpunt Klachten.


Katern 'Ken je vak!'

Maandelijks biedt VVP in het katern 'Ken je vak!' need to know-informatie voor iedere adviseur. Met onder meer de vertaling van belangrijke Kifid-uitspraken op het gebied van leven, schade en hypotheken, de rubriek Permanent Actueel en artikelen over zorgplicht en compliance. Meer lezen? Word VVP-abonnee!

Reactie toevoegen

 
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....