Modelbrief Adfiz voor 'teruggeven' zorgplicht

Ken je vak (zorgplicht)

In de financiële adviespraktijk zijn er gevallen waarin het logisch is om de zorgplicht over te dragen van de bemiddelaar aan de aanbieder. Het belangrijkste voorbeeld betreft een klant die niet langer voor de dienstverlening van de bemiddelaar wenst te betalen. Aan de 'teruggave' van de zorgplicht aan de aanbieder zitten verschillende haken en ogen. Om financieel adviseurs hierbij te ondersteunen heeft Adfiz een modelbrief aan de aanbieder opgesteld.

Voor het praktijkgerichte katern 'Ken je vak!' in VVP verzorgt Adfiz een serie artikelen over de invulling van de zorgplicht. In het aprilnummer van VVP staat de verdeling van de zorgplicht centraal. In dit artikel wordt de vraag beantwoord wat de adviseur met de Wft-zorgplicht kan doen als de klant niet meer voor zijn dienstverlening kiest en er niet meer voor wil betalen. Door duidelijke afspraken te maken met zijn klanten kan de adviseur de nazorg zo groot of klein maken als nodig is om een goede band met de klant te onderhouden. Alleen de informatieplichten uit de Wft kan de adviseur niet zomaar ‘weg-contracteren’. Nu is de impact van die informatieplicht doorgaans beperkt, en zal de adviseur vaak goede commerciële redenen hebben om die informatieverstrekking altijd voor zijn rekening te willen nemen. Ook als de klant geen betaald abonnement wil afnemen. Maar wat als de adviseur toch van die zorgplicht af wil? Kun hij deze dan 'teruggeven' aan de aanbieder?  


Teruggeven gaat niet zomaar

De zorgplicht gaat pas over op het moment dat de verzekeraar deze aanvaardt. Het is dus van belang de overdracht van de zorgplicht aan de verzekeraar zorgvuldig vast te leggen. Volgens Adfiz zijn er bovendien signalen dat aanbieders niet altijd bereid zijn de zorgplicht zo maar terug te nemen. Om adviseurs hierbij te helpen heeft Adfiz een modelbrief voor de overdracht van de zorgplicht opgesteld.

 

Meldpunt klachten

Het onderwerp zorgplicht blijft in ontwikkeling. De rechtspraak is niet eenduidig. Er is dus niet op voorhand in te schatten hoe een rechter in een bepaalde zaak zal oordelen. Ook kunnen verzekeraars en consumenten hier verschillend mee omgaan. Adviseurs die discussie krijgen met een verzekeraar over de teruggave van de zorgplicht kunnen dit melden bij de branchevereniging via het Adfiz Meldpunt Klachten.


Katern 'Ken je vak!'

Maandelijks biedt VVP in het katern 'Ken je vak!' need to know-informatie voor iedere adviseur. Met onder meer de vertaling van belangrijke Kifid-uitspraken op het gebied van leven, schade en hypotheken, de rubriek Permanent Actueel en artikelen over zorgplicht en compliance. Meer lezen? Word VVP-abonnee!

Reactie toevoegen

 
Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...