Hypotheekadvies en online sluiten hypotheek in één dvd te veel van het goede

ABN Amro (logo schild)

ABN Amro stopt hypotheekadvies en als consument zelf sluiten van de hypotheek in één dienstverleningsdocument. Dat is verwarrend.

Het dvd van ABN Amro biedt op de eerste pagina de informatie die hoort bij een adviestraject. Pas op pagina 2 wordt de consument erop gewezen dat hij ook zelf de hypotheek kan sluiten zonder advies. Vervolgens gaat het weer verder met informatie over het adviestraject. Aan het eind, onder het kopje 'Kosten: hoeveel betaalt u?', komt de hypotheek zonder advies pas weer aan de orde. MoneYou en Bank of Scotland, erkende online hypotheekaanbieders, hebben hun dvd's wél toegespitst. Daardoor zijn ze duidelijker; op geen enkel moment kan de consument gaan denken dat hij advies krijgt.

Opmerkelijk is dat MoneYou in zijn dvd niet wijst op de verplichting om als kandidaat doe-het-zelf-klant een kennis- en ervaringstoets af te leggen. Bank of Scotland en ABN Amro doen dat wel.

Overigens loont het voor de consument om de dvd's naast elkaar te leggen, want bij MoneYou en Bank of Scotland is de klant 300 euro kwijt tegen 850 bij ABN Amro.

Overigens kun je je natuurlijk afvragen of een bank werkelijk hypotheekadvies geeft als ze alleen haar eigen product aanprijst, maar dat is even een andere discussie.

Reactie toevoegen

 
Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens

Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat vinden de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de...

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

De Intermediair Index die ING woensdag heeft gelanceerd, benadrukt het belang van goed en zeker ook tijdig advies, stelt directeur Hidde Coebergh van Wonen ING....

Kifid past leer van de kansschade toe

Kifid past leer van de kansschade toe

(Kifid-uitspraak GC 2021-0609) De consument heeft zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling bij het verkrijgen van een financiering voor een nieuwbouwwoning....

Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kan een consument 7.655 euro besparen aan rente door onafhankelijk hypotheekadvies in te winnen. Dat stelt ikbenfrits.nl. Benine Bijleveld van Ikbenfrits:...

Soort AOW verkeerd ingeschat

Soort AOW verkeerd ingeschat

(Kifid-uitspraak GC 2021-0175) De consument heeft zich voor advies bij het verhogen en oversluiten van haar hypothecaire geldlening tot de adviseur gewend. De potentiële...

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister...

Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Drie kwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Bijna driekwart (74 procent) van de Nederlanders twijfelt weleens aan de betrouwbaarheid van informatie op het internet over financiële producten. Dit blijkt...

Controleer of DVD nog actueel is

Controleer of DVD nog actueel is

De AFM heeft de benchmark van de DVD-generator vernieuwd. Hierdoor moeten financiële dienstverleners mogelijk hun Dienstverleningsdocument (DVD) aanpassen....

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

De meeste vergelijkingssites tonen volgens de AFM na het maken van een vergelijking eerst een betaalde Top 3. De AFM vindt dit niet wenselijk. De volgorde van een...